Assalamu’alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh,
AlhamduliLLAHi rabbil ‘alameen ‘alaa kulli haal,
Segala puji bagi ALLAH SWT Yang Maha Mentadbir Sekalian ke atas segala-galanya,
Selawat dan Salam tanda kecintaan ke hadrat Al-Rasul SAW, ahlul bayt serta para sahabat Baginda.
Semakin hampir kita dengan Ramadhan ini, saya yakin banyak persediaan yang dilakukan. Bagi yang pernah tertinggal puasa maka inilah masanya untuk berkejar menggantikan kembali puasa-puasa yang pernah tertinggal selama ini. Ramadhan juga mengingatkan kepada kita bahawa inilah masanya yang paling baik untuk mempertingkatkan ketaqwaan serta ketaatan kita kepada ALLAH SWT, dengan kuatnya signal ALLAH SWT terhadap hambaNya, di samping ganjaran-ganjaran yang tidak kita temui di bulan-bulan lain. banyak sekali bentuk amalan yang disyorkan untuk dilakukan pada bulan Ramadhan, dan salah satu daripada amalan yang mampu mendekatkan diri kita kepada ALLAH SWT ialah amalan beriktikaf.
Takrifan Iktikaf
Dari sudut bahasa: Tinggal dan melazimi sesuatu perkara.
Dari sudut syara’: Berada dalam masjid dengan niat yang khusus.
Dalil Pensyariatan Iktikaf
Firman ALLAH SWT yang bermaksud
“Dan janganlah kamu setubuhi mereka ketika kamu sedang beriktikaf di masjid” (Al-Baqarah ayat 187)
Imam Al-Bukhari dan Muslim juga meriwayatkan daripada Saidatina ‘Aisyah r.a
“Nabi SAW telah beriktikaf pada sepuluh akhir bulan Ramadhan. Kemudian isteri-isteri Baginda beriktikaf selepasa kewafatannya.”
Amalan iktikaf ini juga terdapat di dalam syariat-syariat terdahulu. Ia telah dikenali sebelum Islam berdasarkan firman ALLAH SWT:
“Dan Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail (dengan berfirman): Bersihkanlah Rumah-Ku (dari apa yang diharamkan) untuk orang-orang yang bertawaf dan yang beriktikaf serta yang ruku’ dan sujud (padanya).” Al-Baqarah ayat 125.
Hikmah Di Sebalik Pensyariatan Iktikaf
Perbuatan mengekang hawa nafsu terhadap perkara yang diharuskan merupakan tanggungjawab seorang Muslim dari masa ke semasa. Ini bertujuan agar perintah ALLAH dapat ditaati dan menyediakan waktu yang khusus untuk beribadah kepadaNya, agar dia dapat membiasakan diri mencintai ALLAH SWT, mengutamakan keredhaanNya dengan meninggalkan perkara haram yang ingin dilakukan dan memudharatkan hawa nafsunya. Nafsu sentiasa mengajak tuannya melakukan perkara-perkara yang buruk dan mengheretnya ke lembah kemaksiatan.
Firman ALLAH SWT:
“Kerana sesungguhnya nafsu itu benar-benar menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah dia daripada hasutan nafsu itu)” Surah Yusuf ayat 53.
Tenggelam di dalam nikmat keduniaan akan menambahkan lagi kecintaan kepada dunia dan usaha untuk mendapatkan dunia. Maka inilah faktor munculnya penyakit hati yang banyak menimpa kaum Muslimin, iaitu penyakit cintakan dunia. Jauh sekali dapat menghalang atau menjauhkannya daripada mencintai dunia, kecuali jika dia sentiasa dididik dalam suasana terasing (berkhalwat/mengasingkan diri - melalui iktikaf) untuk mencintai ALLAH SWT dan menjauhi perkara yang diharamkan.
Maka, iktikaf disyariatkan untuk menjadi usaha bagi mengumpul segala niat yang baik dan menyucikan hati, juga mendidik jiwa supaya zuhud terhadap syahwat (keinginan) yang dibenarkan dan menjauhkan diri daripada melakukan sebarang perlanggaran dan dosa.
Hukum Iktikaf
Hukumnya adalah sunat dilakukan pada setiap masa. Ianya lebih disunatkan lagi apabila di bulan Ramadhan. Hukumnya akan menjadi sunat muakkad (sunat yang dituntut untuk melakukannya)apabila berada di dalam sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan. Bagi yang bernazar melakukannya, ianya menjadi wajib. Dengan itu, hukum iktikaf terbahagi kepada 3:
1. Sunat iaitu sepanjang masa.
2. Sunat Muakkad iaitu pada sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan. Hikamhnya di sini ialah sebagai usaha untuk memperolehi Lailatul Qadar, sebaik-baik malam dalam satu tahun berdasarkan firmanuLLAHu Ta’ala
“Malam Lailatul Qadar lebih baik daripada seribu bulan” (Al-Qadr ayat 3)
Jumhur ulama’ (Sepakat ulama’) menyatakan bahawa Lailatul Qadar jatuh pada sepuluh terakhir bulan Ramadhan.
3. Wajib di dalam keadaan ia dinazarkan.
Syarat Sah Iktikaf
Sepertimana ibadat-ibadat lain yang dilakukan sebagai jalan taqarrub ilaLLAH, iktikaf mempunyai beberapa syarat tertentu. Dua syarat asasinya ialah:
1. Niat
Dilakukan pada permulaan iktikaf. Ini bermakna orang yang berada di dalam masjid dalam tempoh masa tertentu hendaklah berniat iktikaf untuk melakukan ibadat. Ini dilakukan sebagai memenuhi perkara yang disunatkan. Sekiranya dia masuk ke masjid dengan tujuan keduniaan ataupun tidak terlintas apa-apa niat yang boleh dianggap sebagai niat iktikaf, maka dia berada dalam masjid pada waktu itu tidak dianggap sebagai iktikaf yang disyariatkan.
2. Berada di dalam masjid
Dia hendaklah berada secara berterusan dalam masjid sehingga ke suatu tempoh yang pada adatnya dinamakan sebagai iktikaf.
Syarat ini merangkumi syarat-syarat berada di dalam masjid iaitu mestilah bersih pakaian dan tubuh badan daripada najis yang mungkin mengotorkan masjid, serta suci daripada junub, haid dan nifas.
Sekiranya dia keluar dari masjid tanpa keuzuran, maka iktikafnya terputus atau batal. Sekiranya dia keluar kerana keperluan, maka iktikafnya tidak terputus dan ia termasuk ke dalam hukum iktikaf yang berterusan.
Untuk mendapatkan sunat iktikaf, tidak disyaratkan berpuasa. Tetapi disunatkan ia disertakan dengan puasa. Dalilnya ialah hadith yang diriwayatkan oleh Al-Hakim (1/439) daripada Ibn Abbas r.a bahawa
Nabi SAW bersabda:
“Orang yang beriktikaf tidak wajib berpuasa melainkan apabila ia telah mewajibkan ke atas dirinya”.
Iktikaf Yang Dinazarkan
Jika seseorang bernazar untuk beriktikaf dalam tempoh tertentu secara berturut-turut, maka dia tidak boleh keluar dari masjid kecuali dengan tujuan tertentu seperti untuk membuang air, berwudhu’, dan seumpamanya. Sekiranya dia keluar kerana perkara ini, ia tidak diharamkan dan iktikafnya dikira masih bersambung.
Sekiranya dia keluar tanpa keuzuran seperti sekadar berjalan-jalan atau untuk memenuhi perkara yang bukan dharuri, maka hukumnya haram dan iktikafnya dikira terputus. Dia wajib memulakan semula iktikafnya.
Sekiranya dia bernazar untuk beriktikaf dalam keadaan berpuasa, maka dia mesti melakukannya kerana inilah iktikaf yang paling baik. Apabila dia mewajibkan dirinya melakukannya (beriktikaf dalam keadaan berpuasa), maka dia wajib melakukannya.
Sekiranya orang yang bernazar itu menentukan masjid tertentu untuk beriktikaf, hukumnya dia tidak wajib beriktikaf di masjid yang dimaksudkan itu. Sah baginya beriktikaf di mana-mana masjid walaupun masjid yang ditentukannya itu lebih utama daripada selainnya, kecuali Masjidil Haram, Masjid Nabawi dan Masjid Al-Aqsa. Ini kerana apabila dia telah menentukan salah satu daripada masjid ini, maka dia wajib pergi ke masjid tersebut kerana keutamaannya dan ganjaran yang berlipat kali ganda padanya. Dalam masalah ini, Masjidil Haram boleh menggantikan tempat kedua-dua masjid tadi tetapi tidak boleh pula sebaliknya. Manakala, Masjid Madinah boleh menggantikan tempat Masjid Al-Aqsa tetapi tidak boleh sebaliknya.
Adab Iktikaf
1. Orang yang beriktikaf disunatkan memenuhkan masanya dengan melakukan ketaatan kepada ALLAH SWT seperti berdzikir, membaca Al-Quran dan perbincangan ilmu kerana semua ini akan mencapai maksud iktikaf.
2. Berpuasa kerana iktikaf sambil berpuasa adalah lebih afdhal dan lebih mampu mematahkan syahwat jiwa dan mendatangkan kebersihan hati dan perasaan.
3. Iktikaf hendaklah dilakukan di masjid jamik iaitu masjid yang dilakukan solat Jumaat padanya.
4. Tidak bercakap melainkan perkara yang baik, tidak mencela, tidak mengumpat, tidak memfitnah dan tidak bercakap kosong.
Perkara Makruh Ketika Iktikaf
1. Berbekam, apabila perbuatan ini tidak mengotorkan masjid. Sekiranya ia mengotorkan masjid maka diharamkan.
2. Terlalu banyak melakukan pekerjaan lain seperti menenun bulu, menjahit dan sebagainya. begitu juga jual beli walaupun sedikit.
Perkara Yang Merosakkan Iktikaf
1. Berjimak (bersetubuh) dengan sengaja walaupun tidak keluar air mani. Ini berdasarkan firman ALLAH SWT : Dan janganlah kamu setubuhi mereka ketika kamu sedang beriktikaf di masjid” (Al-Baqarah ayat 187)
Adapun pergaulan tanpa jimak seperti sentuhan dan ciuman maka ia tidak membatalkan iktikaf kecuali apabila keluar air mani.
2. Keluar daripada masjid dengan sengaja tanpa hajat.
3. Murtad, mabuk atau gila.
4. Keluar haid atau nifas kerana perkara-perkara ini menghalang seseorang itu daripada berada di dalam masjid.
Orang yang beriktikaf dibolehkan untuk menghentikan iktikafnya dan keluar dari masjid apabila dia mahu. Apabila dia mahu masuk semula ke dalam masjid, dia hendaklah memperbaharui niat iktikafnya.
Semoga dengan perkongsian ilmu ini, perspektif kita terhadap amalan beriktikaf ini dapat diubah. Semoga iktikaf ini mampu kita sama-sama selitkan di dalam diari amalan harian terutamanya menjelang Ramadhan yang bakal tiba nanti. Rebutlah peluang keemasan yang ada!
WaLLAHuta’ala a’lam.
Rujukan:
Kitab Fiqh Mazhab Syafie: Fiqhul Manhaji Jilid 2. Bab Iktikaf, M/S 460-465. Susunan Dr Mustofa Al-Khin, Dr Mustofa Al-Bugha dan Ali As-Syarbaji. Cetakan Pustaka Salam 2005.
Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,
11.07pm,
Jumaat, 14 Ogos 2009,
Kuching, Sarawak.
No comments:
Post a Comment