Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Tuesday, June 23, 2009

Rukun Bai'ah Ke-10: Thiqah Menuntut 'Jangan Menggelabah'!

Assalamu’alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh,


AlhamduliLLAHi rabbil ‘alameen ‘alaa kulli haal,
Segala puji bagi ALLAH SWT Yang Maha Mentadbir Sekalian ke atas segala-galanya,
Selawat dan Salam tanda kecintaan ke hadrat Al-Rasul SAW, ahlul bayt serta para sahabat Baginda.


Kebelakangan ini semenjak duduk di rumah setelah dengan jayanya menamatkan pengajian selama 4 tahun, saya merasakan ‘salah satu daripada nikmat duduk di kampus hijau suatu ketika dahulu’ telah ‘ditarik balik/diambil semula’ oleh ALLAH SWT. Di kampus dengan line wi-fi yang free, jika dibandingkan dengan di rumah, memang agak sukar untuk saya mendapatkan capaian internet ketika ini. Maka susah juga nak update blog, nak baca paper online dan segala macam benda melibatkan line internet. Bukan tak nak apply line Streamyx kat rumah, tapi line telefon pun tiada! – (dulu ada line, tapi pernah ada tunggakan mencecah RM7,000 lebih, maka putus line).

Saya ada juga melanggan SMS Mobile Harakah untuk mengikuti serba sedikit perkembangan yang ada di dalam Harakah, tak dapat baca semua tahu sedikit isu-isu pun jadilah.
Apa pun, walaupun dalam keadaan tidak berapa mengikuti perkembangan ini, saya pasti antara salah satu topic yang masih hangat dibincangkan ialah isu kerajaan perpaduan yang ditimbulkan oleh Ayah Chik.


Dalam SMS-SMS yang saya terima, ada yang memandang baik cadangan kerajaan perpaduan itu, dan ada juga yang tetap dengan pendirian untuk tidak berkompromi dengan UMNO/BN dan membentuk kerajaan dengan mereka. Dalam keadaan begini, sudah pasti wujud dua atau lebih camp ataupun puak, team A dan team B. Kadangkala, ada ahli jamaah yang cukup beremosi lantas menyalahkan dan mencela Ayah Chik kerana menimbulkan isu ini. Wal ‘iyya dzubiLLAH!

Maka, di sinilah ujian ALLAH SWT menguji kita @ sesiapa sahaja yang merasakan dirinya ahli gerakan Islam iaitu PAS untuk melihat sejauhmana iltizam kita dengan perjuangan ini, adakah kita mudah dihambat dan mudah menggelabah apabila dicuit dengan isu remeh seperti ini.


Kalau ditanya, secara peribadi saya katakan bahawa dalam suasana dalaman parti mengalami percanggahan pendapat ini, perkara ini tidaklah perlu dilihat sebagai situasi negatif yang berlaku di dalam parti. Perselisihan pendapat mengenai sesuatu perkara, lebih-lebih lagi apabila ulama’-ulama’ terlibat di dalamnya perlu dilihat oleh ahli harakah Islam sebagai suatu perselisihan yang sihat dan positif.

Yakinlah apabila perselisihan berlaku di kalangan pimpinan, maka perselisihan itu berlaku atas dasar kefahaman dan ilmu, dan penyelesaiannya juga tidaklah dengan cara lain melainkan melalui kaedah yang ilmiah juga. Kita tentu tidak expect Tok Guru Nik Aziz dan Ayah Chik serta pimpinan lain akan bermasam muka antara satu sama lain, dan terus bersengketa atas khilaf pandangan seperti ini, dan insyaALLAH perkara seperti ini tidak akan berlaku.
Dua orang tokoh ummat yang sifatnya umpama ayah kepada jamaah tentulah lebih matang dan tenang menghadapi provokasi murahan seperti ini, dan tidaklah mudah menggelabah seperti kita yang diibaratkan anak-anak dan cucu-cucu di dalam jamaah.

Saya amat meyakini akan sikap keterbukaan pimpinan dalam hal-hal seperti ini. PAS mempunyai banyak pengalaman menghadapi situasi seperti ini.

Di masa pemerintahan Tun Abdul Razak dahulu, PAS pernah ditawarkan untuk menyertai Kerajaan Campuran dengan Barisan Nasional dan berlakulah konflik yang menyebabkan kita kehilangan beberapa orang pimpinan termasuk Presiden PAS waktu itu iaitu Dato’ Asri Muda. Pengalaman itu telah mengajarkan PAS agar lebih berhati-hati di dalam catur politiknya, agar perjuangan yang matlamatnya lebih besar dan jelas tidak mudah digadai dengan dagangan harga murahan yang bernama kompromi dengan seteru.

Begitu juga dengan berbagai pengalaman termasuk isu melaga-lagakan ulama’ dan profesional baru-baru ini yang peranannya dimainkan oleh pihak media tertentu yang sudah sedia ada tidak bersikap bertanggungjawab dalam tulisan mereka, isu kafir-mengkafir dan sebagainya. Percayalah, jamaah kita sudah lali dan berpengalaman di dalam menghadapi situasi ini.


Sebagai peringatan semula buat semua yang mendakwa dirinya ahli harakah Islam, saya ingin membawa kita untuk mengingati semula antara salah satu rukun baiah yang terdapat di dalam baiah yang pernah sama-sama kita lafazkan semasa kita meletakkan diri kita di dalam perjuangan ini.

Pasti ramai yang ingat akan rukun baiah yang ke-10 iaitu Thiqah (Percaya). Di dalam karya ALLAHyarham Ustaz Fathi Yakan, Kitab Madza Ya’ni Intima’I Lil Islam, Thiqah ini didefinisikan sebagai “kepercayaan seorang tentera (jund) yang mendalam terhadap kemampuan dan keikhlasan pimpinannya sehingga menimbulkan rasa kasih, menghargai, menghormati dan memberi ketaatan penuh kepadanya”.

Maka, apabila mahu diselaraskan definisi ini dengan konteks semasa seperti yang berlaku sekarang berkisar isu kerajaan perpaduan dan perselisihan pimpinan mengenainya, saya rasa kita patut kembali semula kepada rukun yang ke-10 ini.

Mahu tidak mahu, thiqah itu adalah kewajipan kita terhadap urusan pimpinan jamaah dan kita wajib taat kepada mereka selagi tiada perlanggaran syara’ dalam ‘titah’ mereka.
Telah berkata Ibn Juzi Al-Maliki apabila mentafsirkan maksud ‘Kami berjanji mendengar dan mentaati (Rasul SAW) dalam perkara yang kami sukai atau kami benci, dalam keadaan kami susah dan senang, tidak mementingkan diri sendiri, tidak membantah terhadap ketua dalam urusan-urusan kecuali kami melihat kekufuran terhadap ALLAH secara nyata dengan bukti yang terang dan jelas’ di dalam bai’ah para sahabat kepada RasuluLLAH SAW : “Kita tidak harus menentang kerajaan (yakni kerajaan Islam) sekalipun (pimpinannya) melakukan kezaliman sehinggalah ternyata pada mereka kekufuran yang jelas, ketaatan mestilah diberikan kepada mereka samada dalam perkara yang disukai mahupun dibenci kecuali mereka memerintahkan supaya mengerjakan maksiat, maka dalam keadaan demikian tidak ada ketaatan kepada makhluk yang bermaksiat kepada ALLAH” – Ibn Juzi Al-Maliki, Qawaniyyin Fiqhiyyah 14.


Pada hemat saya, tanda kebijaksanaan seorang ahli harakah Islam itu ialah dia meletakkan setinggi-tinggi kepercayaannya kepada pimpinan dan menyerahkan segala urusan berkenaan isu ini kepada kebijaksanaan pimpinan. Kita sebagai ahli-ahli di tahap jundi ini tidaklah perlu menggelabah. Cara bacaan politik pimpinan sememangnya berlainan daripada cara kita membaca situasi politik sekarang.

Dengan hikmah yang ALLAH berikan kepada ulama’, mereka mampu berijtihad dan memberikan hujjah yang kadangkala tidak sampai ke fikiran kita. Itulah salah satu daripada kelebihan berpemimpinkan ulama’, segala tindakan dipandu sesuai dengan wahyu. Malangnya masih ramai yang enggan memperakui hakikat ini.


Seperti yang saya telah katakan di awal tulisan ini tadi, ini juga merupakan ujian daripada ALLAH SWT yang juga merupakan sebagai proses tapisan untuk menyingkirkan mana-mana anggota jamaah yang terpesong daripada matlamat sebenarnya, persis peristiwa yang berlaku di mana ramai daripada anggota tentera pimpinan Talut menarik diri daripada peperangan dengan Raja Jalut, yang hakikatnya merupakan tapisan daripada ALLAH SWT untuk menyingkirkan mana-mana individu yang tersasar daripada matlamatnya.

Ianya adalah ujian untuk menguji sejauh mana keyakinan kita kepada jamaah dan perjuangannya, serta memastikan agar penyertaan kita di dalamnya bukanlah semata-mata untuk mendapatkan projek mega juta ringgit ataupun mendapatkan kemasyhuran dan kedudukan. Di sinilah pentingnya untuk berpegang teguh dengan prinsip-prinsip di dalam jamaah.

Percayalah bahawa konflik yang berlaku di dalam jamaah ketika ini (andaikata ianya sesuai diistilahkan sebagai konflik) tidaklah seserius mana, kerana umat Islam pernah mengalami khilaf yang lebih besar lagi daripada itu iaitu ketika berlaku perselisihan antara Muawiyah dan Saidina Ali mengenai jawatan khalifah dan kematian Saidina Uthman ibn Affan. Tetapi dapat sahaja masalah itu diselesaikan secara damai melalui Peristiwa Tahkim. Jadi bagaimana pula dengan isu kecil seperti ini?

Sebagai menutup tulisan ini, saya sarankan agar ahli jamaah sekalian tidak mudah menggelabah apabila ada pihak luar mahupun dari dalam cuba melaga-lagakan ahli dengan permainan isu seperti ini dan berpegang teguh dengan baiah yang telah diikat itu, serta meletakkan thiqah yang tinggi dan bersangka baik terhadap pimpinan, menyerahkan urusan ini kepada kebijaksanaan mereka.

InsyaALLAH, selamat jamaah kita!


WaLLAHuta’ala a’lam,


Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,
10.52 am,
Jumaat, 19 Jun 2009,
Kuching, Sarawak.

No comments:

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun