Assalamu’alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh,
AlhamduliLLAHi rabbil ‘alameen ‘alaa kulli haal,
Segala puji bagi ALLAH SWT Yang Maha Mentadbir Sekalian ke atas segala-galanya,
Selawat dan Salam tanda kecintaan ke hadrat Al-Rasul SAW, ahlul bayt serta para sahabat Baginda.
Saya serius apabila saya katakan saya cukup minat dengan Dr Mohd Asri Zainul Abidin. Saya dahulunya merupakan peminat setia beliau, mula mengenalinya yang pada masa itu merupakan salah seorang kolumnis di dalam Majalah i sehinggalah sekarang pada usia pasca era kemuftian beliau. Saya pun terkejut juga rupanya ustaz yang saya minati ini rupa-rupanya bukan calang-calang orangnya. Secara jujurnya, dialah merupakan orang yang bertanggungjawab memperkenalkan saya kepada dunia fiqh yang tidak terbatas kepada satu mazhab sahaja dan menjadi seorang yang sekurang-kurangnya mempunyai minat dan prihatin dalam bidang ilmu hadith.
Siapa tidak kenal akan perwatakannya yang cukup kontroversial dari isu bida’ah sehinggalah isu menegur pemerintah. Beliau memang petah berhujjah dan pidatonya tidak kurang hebatnya. Masakan tidak, ribuan mahasiswa di kebanyakan IPT seolah-olah merasai akan revolusi ‘Asri’sme yang dicetuskannya itu.
Pernah sekali semasa saya masih lagi mengikuti pentarbiyahan JIM, saya ke muktamar anjuran Kelab Rakan Islah Malaysia (KARISMA) pada tahun 2006, tahun yang sama Dr Asri dilantik menjadi mufti negeri Perlis. Sana-sini ada sahaja siswa-siswa yang menyebut nama beliau. Seorang sahabat saya dari USM ketika amat memuji-mujinya. Hebatnya aura Dr Asri seolah-olah menyebabkan tercetusnya revolusi cakna ilmu di kalangan mahasiswa.
Walaupun begitu, beliau tidak sunyi daripada menerima pelbagai tohmahan yang menyanggah beliau sebagai tidak menghormati Nabi SAW, tidak menghormati imam-imam terdahulu, berfahaman wahabi, menentang sistem pondok dan sebagainya. Tidak kurang juga kontroversi yang beliau cetuskan terutamanya dalam isu-isu sensitive yang menyentuh pegangan masyarakat. Pada masa itu, perbincangan ilmiah mengenai bida’ah itu ini berlaku dengan rancak. Saya pun turut terpengaruh juga ketika itu. Kadang-kadang sana sini tak boleh nak tengok orang baca talkin dan yasin sikit, saya sudah rasa lain macam. Tapi itu cerita dulu, alhamduliLLAH sekarang ALLAH telah berikan sedikit lagi peningkatan pada pemahaman saya terhadap Islam yang tercinta ini.
Di sini, saya bukan nak cerita tentang bagaimana pengaruh beliau terhadap saya apatah lagi mahu bercerita tentang biodata peribadi beliau. Tetapi saya sekadar menyuarakan hajat ataupun pandangan saya kepada beliau, itupun kalau beliau baca entri ini. kalau tidak pun, harap ada yang sudi menyampaikan mesej ini kepadanya.
Selama saya bergerak di dalam gerakan Islam ini, saya sering tertanya-tanya sebenarnya Dr Asri orang mana (jamaah mana)? Tetapi, bagi saya perkiraan jamaah mana itu tidaklah menjadi soal pokok kerana semuanya menuju ke arah matlamat yang sama, kayu perbandingannya adalah pada pendekatan jamaah masing-masing untuk bawa Islam kepada masyarakat.
Persoalan yang paling utama ialah, adakah sebenarnya Dr Asri benar-benar bernaung bersama jamaah? Ataupun adakah beliau sekadar bergerak secara lone ranger, kemudian ditemani oleh beberapa sahabat-sahabat beliau yang lain yang sinonim fikrah tajdid mereka dengan Dr Asri,seperti Ustaz Maszlee Malik, Dr Juanda Jaya?
Di sini saya tidak bermaksud untuk mengatakan beliau adalah seorang yang mufaraqah (mengasingkan diri) daripada mana-mana jamaah, tetapi pada masa yang sama saya pun tidak dapat membuat confirmation samada beliau bergerak dengan haluan sendiri ataupun sememangnya bernaung di bawah gerakan Islam. Jawapan itu hanya pada beliau, dan mungkin juga bagi sesiapa yang betul-betul mengenalinya.
Awal penglibatan beliau bersama dengan kerajaan negeri Perlis sebagai Mufti Kerajaan Negeri telah menimbulkan andaian daripada sesetengah pihak bahawa beliau kaki ampu kerajaan. Disusuli selepas dakwaan itu, ada pihak yang mengatakan beliau pengecut kerana tidak menyuarakan bantahan terhadap konsert Jom Heboh malah memberikan cadangan untuk men’soleh’kan lagi keadaan di dalam konsert tersebut.
Setelah beberapa lama, barulah nampak taring beliau dalam misi beliau untuk memperbaiki keadaan di dalam institusi pemerintahan itu sendiri. Beliau berani menyuarakan pandangan tidak puas hati terhadap pemerintah walaupun teguran beliau itu agak berlapik. Kemudian, muncul pula karya-karya beliau, salah satu daripadanya ‘Aku Bukan Musuh Harta’ yang kemudiannya dijadikan sebagai lagu untuk Kumpulan Algebra. Lagu tersebut di’ban’ daripada memasuki corong radio, entah apa alasannya.
Pada waktu ini, apabila penilaian secara kasar dibuat, menampakkan seolah-olah Dr Asri tidak duduk di mana-mana antara dua sisi tersebut; sokong kerajaan 100% tidak sekali, tetapi nak kata bernaung di bawah gerakan Islam seperti PAS, JIM, ABIM dan sebagainya, identit beliau seolah-olah tidak selari dan tidak ngam untuk dikaitkan dengan mana-mana harakah-harakah yang sekian banyak itu. Lagipun, beliau pernah turut hadir di dalam program anjuran PKR yang saya tidak ingat namanya. Itu sahaja sudah cukup menimbulkan kontroversi dan sedikit sebanyak menimbulkan rasa syak di pihak kerajaan tentang identiti Dr Asri yang sebenarnya.
Jujur saya katakan, saya rasa simpati terhadap Dr Asri. Ke hulu ditohmah, ke hilir dikutuk pula. Seolah-olah serba tak kena segala tindakannya. Duduk di atas kerusi kerajaan, orang kata sokong thaghut, duduk di sisi yang menegur, dikatakan sebagai pembangkang pula. Serba ‘ditelan mati emak, diluah mati bapa’.
Pada pandangan peribadi saya, Dr Asri lebih sesuai untuk duduk sekali bersama dengan jamaah Islam seperti PAS. Wadah siasah/politik yang ditelusuri oleh PAS dalam menegakkan syariat Islam di atas muka bumi Malaysia Darul 1-Malaysia ini seolah-olah selari dengan approach beliau. Suaranya yang lantang dan pedas menegur pemerintah dan berani menyatakan pendirian beliau yang kadangkala tidak selari dengan kerajaan melayakkan beliau untuk duduk sekali bersama PAS, ditambah pula dengan fikrah Islam yang beliau ada.
Bersama PAS, beliau bukan sahaja boleh mendedahkan penyelewengan yang dilakukan penulis-penulis buku terhadap penggunaan hadith-hadith, malah boleh berjihad lebih besar dari itu. Beliau boleh hentam isu penyelewengan di skala yang lebih besar lagi dan bersifat nasional seperti rampasan kuasa tanpa sebarang kewajaran, politik wang, rasuah, amalan kronisme, nepotisme serta pengamalan dasar nasionalisme di dalam pemerintahan.
Saya mengesyorkan PAS bukan kerana saya ahli PAS atau penyokong PAS, tetapi saya melihat akan kesungguhan Dr Asri yang begitu bersemangat dan berani dalam menegur kesalahan pemerintah seolah-olah parallel / selari dengan PAS selaku satu-satunya gerakan Islam di Malaysia yang sudi menerjah ke dalam bidang siasah demi kepentingan Islam seluruhnya.
Saya yakin, Dr Asri pada kapasitinya sebagai ahli akademik dan juga ahli di dalam bidang hadith serta berfikrah Islam, sangat memahami akan tuntutan untuk memperjuangkan Islam secara berjamaah.
Saidina Umar sangat masyhur dengan ungkapan beliau “Tiada Islam tanpa jamaah, tiada jamaah tanpa qiadah (kepimpinan), tiada kepimpinan tanpa ketaatan”.
RasuluLLAH SAW juga mewajibkan penyertaan ke dalam jamaah ini, dengan banyak hadith-hadith Baginda, antaranya:
“Wajiblah ke atas kamu berada di dalam jamaah. Sesungguhnya serigala tidak akan memakan kambing yang berada di dalam kumpulannya”-Hadith Sahih.
“Hendaklah kamu bersama jamaah kerana sesungguhnya tangan ALLAH itu bersama dengan jamaah. Sesiapa yang mengasingkan diri darinya, maka dia ke dalam neraka”. (Al-Hadith)
“Hendaklah kamu beriltizam bersama jamaah kaum muslimin serta pimpinan mereka” (Al-Hadith).
“Jamaah adalah rahmat, perpecahan adalah azab”(Al-Hadith)
“Kekeruhan yang ada di dalam jamaah adalah lebih baik daripada kejernihan yang ada pada individu” (Al-Hadith)
Lebih-lebih lagi dengan penguat segala hujjah mengenai kewajipan berjamaah, ALLAH SWT telah menerangkan di dalam kitab-Nya yang agung itu, dengan firman-Nya
“Sesungguhnya ALLAH menyukai orang-orang yang berperang pada jalan-Nya dengan barisan yang teratur rapi seakan-akan mereka satu bangunan yang kukuh” As-Saff ayat 4.
Maka, jalan yang terbaik untuk menegakkan kebenaran ialah hanya dengan penyertaan bersama jamaah Islam yang komited dalam perjuangannya.
Apapun, tulisan ini sekadar cadangan kepada Dr Asri agar bersama secara langsung dan mengikat terus diri bersama jamaah Islam untuk berjuang di jalan yang haq. Itupun kalau beliau memang tidak bersama dengan mana-mana gerakan Islam secara khusus. Ataupun mungkin juga beliau mempunyai interpretasi yang berlainan dalam memahami tuntutan berjamaah itu.
Nota: Saya berusaha bersungguh-sungguh untuk menjauhi sebarang provokasi terhadap mana-mana pihak di dalam tulisan ini. Saya tidak berniat untuk menyindir mana-mana jamaah, individu mahupun pihak kerajaan ataupun pembangkang.
WaLLAHuta’ala a’lam.
Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,
1.36am,
21 Julai 2009, Selasa,
Kuching, Sarawak.
No comments:
Post a Comment