AlhamduliLLAH, Segala puji bagi ALLAH SWT Tuhan Sekalian ‘Alam Ke Atas Segala-galanya,
Selawat dan salam ke hadrat RasuluLLAH SAW,
Membaca title entri ini, saya yakin para multazim yang mempunyai fikrah terhadap perjuangan Islam sudah pasti faham dengan mesej saya ini.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
“Kita terlalu banyak bergurau!”
“Apa maksud enta?”
“Enta tak perasan ke, sekarang ni kita ni terlalu berlebihan dalam bergurau?”
“Enta rasa gurau tu salah ke, syeikh?”
“Ana tak kata bergurau tu salah, takkanlah nak jadi serius setiap masa. Bukankah manusia nakkan kepada keseronokan. Maka bergurau tu sebab nak seronok lah tu.”
“Habis, apa maksud enta tadi?”
“Enta tak rasa ke dalam kita bergurau ni, kita banyak sangat menganjing-anjingkan, bagi gelaran kepada akhi ni, akhi tu….kalau gelaran elok-elok takpe jugak.. ini sampai ke tahap bagi gelaran yang orang tak suka, sampai nak ke tahap mencarut pun ada.”
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Walaupun dikatakan sama-sama bergerak dalam jemaah Islam, ahli jemaah tetap manusia dan tidak akan lari daripada realiti melakukan kesilapan. Cuma, kesilapan ini dibimbangi boleh menyebabkan imej ahli gerakan itu seakan-akan sirna. Maka lumpuhlah power dalam da’wahnya.
Memang tidak salah untuk bergurau. Cuma ada batasannya. Janganlah membiasakan diri dengan memanggil orang lain dengan panggilan nama-nama yang mereka tidak sukai. Janganlah dipanggil Mat Tempang kepada si Mamat yang Tempang, melainkan jika dia redha dengan panggilan itu. Jangan digelar Haji Mat Beruk hanya kerana Haji Mat itulah satu-satunya yang memelihara beruk di kampung itu. Jangan digelar Si Minah Radio, melainkan Minah memang setuju namanya dipanggil begitu.
Bukankah nanti apabila sudah terbiasa, ianya akan terserlah juga akhirnya di depan mad’u nanti? Bukankah akan menjadi berkurang effect da’wah yang ingin diserukan?
Saya mohon maaf. Tetapi saya rasakan inilah dia salah satu daripada teguran yang perlu saya suarakan.
Memang ada individu dalam jemaah yang apabila bergurau, dia ini berlebih-lebihan dalam gurauannya. Kadangkala, gurauannya menyebabkan orang yang lebih tua daripadanya pun turut terasa hati. Jikalau benda yang ditegur dalam gurauannya itu betul, itu tidaklah menjadi masalah.
Tetapi habit terlalu banyak bergurau dan bergelak ketawa itu menyebabkan dia rasa sudah lali, sehingga dia terlupa pula tatacara bergurau dengan orang yang lebih tua daripadanya.
Saya tidak menafikan bahawa gurauan itu perlu kerana itulah salah satu tali pengukuh untuk mempereratkan lagi ukhuwwah. Tapi saya sangat tidak bersetuju apabila gurauan itu menjadi berlebihan sehingga yang lebih tua ataupun senior menjadi kecil hati dan yang muda terus pecah hati dan terus lari.
Saya teringat salah satu daripada lebih daripada tiga puluh kewajipan bagi yang menggabungkan diri dengan gerakan Islam yang dioutlinekan oleh Imam Hasan Al-Banna, yang menyebut;
“Hendaklah saudara bersikap serius dengan cara bersungguh-sungguh dalam sesuatu perkara. Kesungguhan sikap ini tidaklah sampai kepada peringkat sehingga menahan saudara dari bergurau-senda dengan cara yang benar dan ketawa dengan senyum”
Ya! Bergurau senda secara benar dan ketawa dengan senyum!
Ahli gerakan adalah orang yang serius dalam berjuang! Tetapi dia bukanlah orang yang mengetatkan mukanya dari senyuman dan bukanlah dia daripada golongan yang mengharamkan gurauan secara mutlak!
Ahli gerakan tidak sepatutnya dilahirkan dengan sifat sentiasa nak memancung orang, mengejek, memperkecil-kecilkan, memperlekehkan, mengenakan orang ataupun menganjing!
Ahli gerakan juga sepatutnya orang yang menjaga tutur katanya, tidak mudah-mudah sahaja istilah “mangkuk hayun”, “bengong”, “bengap”,”sewel”, dan yang istilah-istilah selainnya yang bersifat menyakiti dilontarkan kepada ahli yang lain, lebih-lebih lagi kepada orang lain. Apatah lagi apabila ketika dia berbicara dengan orang yang lebih tua daripadanya.
Betul, gurauan kerana nak memperkuatkan lagi ukhuwwah. Tetapi jangan pula lupa adab-adab yang lebih tua. Walaupun rasanya seperti sebaya, kerana hakikatnya dia lebih tua daripada anda!
Kadangkala, tidak kepada orang yang lebih tua - mungkin akan bergurau berlebih-lebihan dengan junior/yang lebih muda. Sudahlah junior itu maklum akan kekurangan dirinya, dibantai pula dengan kata-kata gurauan yang boleh menyakitkan/mengecilkan hati. Maka terjejaslah ukhuwwah. Kalau ikutkan hati dan kalau diikutkan sangat emosi, mahu sahaja si junior itu lari. Malas dah nak datang usrah. Nak datang program, jangan harap!
Kalaulah kepada junior yang sudah di tahap faham pun begitu, tak perlu ceritalah bagaimana pula effectnya terhadap mad'u nanti.
Nabi juga bergurau, para sahabat juga bergurau. Tetapi mereka tidak pernah berlebih-lebih dalam gurauan mereka. Ibn Sirrin pernah ditanya tentang para sahabat: Apakah mereka suka bergurau antara satu sama lain?. Beliau menjawab: Mereka hanyalah manusia biasa. Ibn Umar adalah seorang yang suka bergurau dan mendendangkan syair.”- Hadith riwayat Abu Nu’aim.
Ingatlah akan firman ALLAH SWT,
“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah satu kaum mengejek kaum yang lain, kerana boleh jadi yang diejek itu lebih baik dari yang mengejek dan tidak pula wanita-wanita mengejek wanita-wanita lain, kerana boleh jadi wanita-wanita yang diejek itu lebih baik dari wanita-wanita yang mengejek. Dan janganlah kamu mencela diri kamu sendiri. Dan jangan pula memanggil dengan gelaran yang buruk. Sebutan yang paling buruk selepas iman ialah fasiq. Barangsiapa yang tidak bertaubat (sesudah ejek-mengejek itu) maka merekalah orang-orang yang zalim.” Al- Hujurat ayat 11.
Di dalam Sahih Muslim, dijelaskan bahawa :
“Cukuplah dikira kejahatan kepada seseorang itu, apabila ia menghina saudara seIslam dengannya”.
Aisyah r.a pernah menceritakan tentang salah seorang madunya di hadapan RasuluLLAH dengan menyifatkan madunya itu orangnya pendek dengan tujuan mengaibkannya. Lalu bersabda Nabi SAW kepadanya “Wahai Aisyah, kau telah mengucapkan satu perkataan yan mana dosa itu sekiranya dicampur dengan air laut sekalipun, nescaya air laut itu bercampu dengannya.”
Aisyah pernah menceritakan “Suatu ketika saya meniru cara berjalan dan suara seseorang, lalu Nabi SAW bersabda kepada saya: Saya tidak suka meniru kekurangan orang, sedangkan saya sendiri mempunyai kekurangan itu.” Hadith Riwayat Abu Daud dan At-Tirmizi.
Dr Yusuf Qaradhawi telah sebut dalam kitabnya “Al-Islam Wa Al-Fan / Seni Menurut Perspektif Islam” dalam bab Senda Gurau, di mana salah satunya menyebut bahawa antara batasan gurauan itu ialah tidak menghina atau mempersendakan orang lain kecuali ia mengizinkan yang terlibat berbuat demikian. Dalil-dalilnya adalah seperti yang telah disebutkan tadi.
Saya mohon maaf andai ada di kalangan pembaca yang masih kurang faham tentang mesej penulisan saya ini. Tulisan ini adalah teguran yang ditujukan kepada diri dan sahabat-sahabat lain. Semoga mengerti akan tujuan penulisan ini.
Mesejnya ringkas sahaja, semoga kita sama-sama slow down dalam bergurau ni. Mohon maaf andai terasa.
“Ana harap lepas ni takde lagi gurauan melebih-lebih, sampai ada yang pecah hati atau kecik hati. Bawak-bawak berhenti la benda-benda menganjing ni. Banyak sangat ketawa gelap hati, makin hilang ilmu. Makin tak tsiqah orang kat kita. Berubahlah”…..
WaLLAHuta'ala 'alam.
Nota: Tulisan ini bersifat umum. Entri ini juga bukan bersifat peribadi dan tidak bermaksud untuk menyerang mana-mana pihak. Sekadar muhasabah dan renungan bersama.
Rujukan tambahan:
Madza Ya’ni Intima’I Lil Islam tulisan Ust Fathi Yakan dalam Bab 7.
Kitab Al-Islam Wa Al-Fan / Seni Menurut Perspektif Islam susunan Dr Yusuf Al-Qaradhawi dalam Bab Batasan-batasan Ketawa dan Bergurau.
Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,
1.09pm,
Khamis, 30 April 2009,
Bintulu, Sarawak.
No comments:
Post a Comment