Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Tuesday, July 14, 2009

Baitul Muslim: Di Persimpangan Yang Satu Lagi...


Assalamu’alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh,


AlhamduliLLAHi rabbil ‘alameen ‘alaa kulli haal,

Segala puji bagi ALLAH SWT Yang Maha Mentadbir Sekalian ke atas segala-galanya,

Selawat dan Salam tanda kecintaan ke hadrat Al-Rasul SAW, ahlul bayt serta para sahabat Baginda.


AlhamduliLLAH,

Tiba-tiba sahaja ilham datang menyapa untuk menulis entri sekitar BM ini. Tapi kali ini bukan cerita cintan-cintun indah yang dititi pasangan yang sudah mengikat janji untuk mendirikan rumahtangga. Ini cerita di simpang yang satu lagi! Ini cerita untuk mereka yang biasa orang labelkan sebagai berjiwa hampa! Ini untuk mereka yang pernah jatuh cinta tapi kemudian jatuh hampa!


Baru-baru ini, saya ada seorang sahabat yang baru sahaja clash dengan calon BM-nya itu. Kasihan juga saya mengenangkan nasibnya, tapi dia cover sahaja rasa yang terpendam di jiwanya dengan wajah cool, akur dan redha barangkali. Apa pun alasan muslimat yang diproposenya itu, bukan isu utama. Tetapi yang nak diceritakan di sini ialah bagaimana attitude apabila kita sudah berada di simpang empat yang bernama clash ini.

Saya akui, walau apapun nama yang diberikan dan macam mana pun approach kita dalam misi mendirikan rumahtangga, pasti ada lagi flaw ataupun kelemahannya. Itu semua perancangan manusia, biar BM, orang tengah, ,melalui ustaz, matchmaking agency dan apa sahaja namanya belum tentu menjanjikan orang yang kita mahukan itu memang akan jadi suami atau isteri kita. Itulah tanda masih belum sempurna perancangan manusia berbanding qadha’ dan qadar ALLAH SWT.


Di dalam proses dan stages semasa BM ini, janganlah yang sudah diikat dan mengikat itu mengharapkan agar tidak ada badai yang akan menggoncang perhubungan itu. Setiap peringkat ada ujiannya.

Semasa proses propose/lamaran, kita berhadapan dengan dua kemungkinan. Samada dia akan terima ataupun bagi buah reject.

Semasa setelah berjaya melalui proses propose pula, besar lagi ujiannya. Tempoh menunggu ini, yang kadangkala berisiko tinggi untuk menyebabkan hubungan itu putus lebih banyak memerlukan kesabaran. Kalau dulu time propose, kita tak rungsing mana. Tapi sekarang dia dah kata ‘on’, kita pula yang kadangkala berhadapan dengan ujian bernama kesetiaan. Kalau tidak kita yang ada masalah berhubung kesetiaan, mungkin si dia di sebelah sana sudah jumpa marka lain. itu berhubung kesetiaan. Kadangkala komitmen terhadap tanggungjawab yang terbeban ke atas diri masing-masing juga menjadi punca putus hubungan. Banyak ujiannya.

Sesudah kahwin pula, pasti timbul satu demi satu kerenah luar jangka daripada pasangan kita itu. Apatah lagi jikalau kita bertemu dengan perangai yang memang kita anti sungguh sebelum berkahwin.

Pendek kata, BM ini banyak dugaan dan ujiannya!


Berbalik semula kepada cerita clash sebelum sempat kahwin ini tadi, saya teringat akan buku yang ditulis oleh Dr ‘Aidh AbduLLAH Al-Qarni yang terkenal itu, “La Tahzan / Don’t Be Sad / Jangan Bersedih”.

Di dalam buku itu, ada satu tajuk yang berbunyi “Jangan Bersedih, Dunia Ini Tidak Selayaknya Ditangisi”.

Ya! Jangan terlalu bersedih. Jangan ditangisi akan dunia ini. Harga seorang pejuang agama adalah terlalu mahal lantas tidak perlu dia berurai air mata andai ditinggalkan calon BM-nya. Lagipun, apa yang terlalu disesalkan sangat sedangkan kedua-duanya belum lagi mempunyai apa-apa ikatan yang sah.


Maka janganlah dikecam muslimat ataupun muslimin yang memutuskan hubungan itu, sebaliknya berdoalah untuk kebaikan mereka. Jangan dipendam dendam terhadap mereka, kerana sesungguhnya kaum muslimin itu sentiasa berkasih sayang! Lebih-lebih lagi kita yang berjuang di jalan ALLAH SWT ini, solusi yang paling baik ialah redha dan berlapang dada terhadap ketentuan ALLAH SWT.


Jangan pula akibat masalah clash ini, Baitul Muslim yang sepatutnya menjadi platform menambah pejuang agama menjadi kilang produksi golongan mutasaqit / yang tercicir di jalan da’wah. Memang ada kes orang yang mulanya kuat berjuang pada mulanya, tetapi selepas diserang virus clash ini, dia terus mufaraqah daripada jamaah Islam dan terus meninggalkan perjuangan. Wal ‘iyya dzubiLLAH!

"Kita selalu bertanya; kenapa rasa KECEWA?

Al-Qur'an Menjawab; Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,

padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya,

jika kamu orang-orang yang beriman Ali-'Imran ayat 139"


Mungkin ada yang akan mempersoalkan, kenapa boleh clash pula sedangkan jalan yang dilalui adalah begitu baik, dan insyaALLAH direstui dan diredhai ALLAH SWT berbanding couple? Bukankah itu tanda kelemahan sistem BM ini yang nampaknya agak mengekang berbanding couple-mouple, dan kekangan ini nampaknya menjadi penyebab kepada clashnya hubungan insan-insan yang menggunakan UBM ini.

Untuk menjawab persoalan ini, cukuplah frasa ‘jodoh, maut, rezeki itu di tangan ALLAH SWT’ sebagai buah kilas. Walau macam manapun perancangan itu dibuat dalam menuju ke alam rumahtangga, itu masih lagi di dalam skala perancangan manusia! ALLAH sendiri telah berkata bahawa perancangan-Nya melebihi perancangan manusia. Kita sekadar berusaha dan berikhtiar sahaja, dan nilainya dilihat di peringkat ikhtiar itu. Jika batasan-batasan Tuhan tidak dilanggari, di samping menghormati prinsip calon yang ingin dikahwini itu, berusaha mencapai persefahaman antara satu sama lain, dan lain-lainnya, itulah yang akan menjadi point-point untuk mendapat redha ALLAH SWT itu.


Selain daripada cerita sahabat saya ini tadi, saya pernah dengar banyak lagi cerita golongan jiwa terluka ini.

Ada satu kes yang mana sudah tinggal sehari lagi berkahwin, dengan sudah merata kad jemputan walimah diedar, tiba-tiba muslimat itu pula meminta diputuskan hubungan kerana belum bersedia. Betapa hancurnya hati muslimin itu, sehingga sekarang pun masih lagi belum berkahwin. Semoga dia cepat dipertemukan jodoh. Seorang ustaz pernah cuba dua-tiga kali juga, tetapi gagal juga dalam menggunakan unit BM ini. syukur jodoh beliau adalah pada kali keempat percubaannya.


Moralnya, walaupun sudah ada persetujuan daripada kedua-dua belah pihak, jangan terlalu cepat panjang angan-angan! Anda bukan lagi berada di zon selesa, tetapi di zon banyak dugaan yang ‘merbahaya’!

Bagi yang pernah kecundang pula, jangan putus asa! InsyaALLAH, redha ALLAH bersama dengan orang yang berusaha untuk melaksanakan rukun agamanya!


Maka, bagi yang berjuang agama yang telahpun mendapat label kecundang ini, jangan jadikan peristiwa itu sebagai pematah semangat berjuang! Janganlah menjadi seperti penghijrah Ummu Qa’is yang berhijrah untuk wanita yang ingin dikahwininya.


Sebagai sekalung taujihat buat mereka yang pernah kecundang dalam menggunakan unit Baitul Muslim ini, Tahniah! Tahniah kerana anda telah menggunakan saluran yang terhormat dan yang sebaiknya, menghormati muslimat yang ingin anda kahwini itu kerana and melamarnya secara terhormat. Tahniah kerana tidak memilih jalan berpasangan penuh noda untuk mengambil si anak dara dan teruna ! Anda telah berjaya menjaga batas-batas dalam beragama!

BarakaLLAHufiikum!


WaLLAHuta’ala a’lam,


Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,

9.45am,

Rabu, 15 Julai 2009,

Kuching, Sarawak.

5 comments:

Makeover360 Beauty Academy said...

maturednye post.. mcm fhm benar je bab ni..
betul2..stuju.
even kalo dah settle, jgnlah letakkan harapan terlalu tinggi, kerana ketentuan tetap di tanganNya. Kepada yang pernah kecewa, bersabarlah, kerana ada yang lebih baik menanti!!

Ibn 'AbdiLLAH As-Sarawaki said...

to kak hafsah @ cahaya srikandi:

pengalaman....pengalaman orang lain hehehe.

Naseh Ulwan said...

nta da ade calon ke?
hehe..
saje tnye..
xdop moddal..

Ibn 'AbdiLLAH As-Sarawaki said...
This comment has been removed by the author.
Ibn 'AbdiLLAH As-Sarawaki said...

to nasih ulwan:

heheheh, heheheheh, heheheheh, heheheh, doksoh jawab rase, semue org ade hehehehe..

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun