Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Sunday, July 12, 2009

Hujung Minggu Lalu: Saya Di Perak...

Assalamu'alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh,

AlhamduliLLAHi 'alaa kulli haal,
Segala puji bagi ALLAH SWT atas segala-galanya,
Selawat dan salam tanda cinta ke hadrat Nabi SAW, ahlul bayt serta para sahabat Baginda.

Saya baru sahaja pulang dari Kuala Lumpur-Perak semalam. Buat pertama kalinya pada hujung minggu lepas kaki saya memijak tanah di negeri Perak dan sampai ke UTP, alhamduliLLAH. Sampai juga dan berkesempatan juga akhirnya.

Apa pun, bukan cerita pergi melancong negeri yang ingin saya ceritakan di dalam entri kali ini. Tajuk saja-saja bikin gimik.

........

Hujung minggu baru-baru ini ada dua-tiga peristiwa signifikan yang berlaku di dalam bumi Malaysia ini.

Kongres Rejuvenasi Sistem Pendidikan Islam Negara (Ko-SPIN '09) anjuran GAMIS telah diadakan di Shah Alam semalam. Walau bagaimanapun, saya tidak berkesempatan untuk menghadiri kongres tersebut. Ada juga sahabat yang bertanya samada saya akan pergi ataupun tidak ke kongres tersebut. Saya difahamkan ramai tokoh-tokoh bidang akademik seperti Prof Dr Sidek Baba, Dato’ Dr. Siddiq Fadzil, Prof Dr. H. Irwan Prayitno serta beberapa nama lain yang turun membentangkan kertas kerja mereka.

Syabas buat GAMIS kerana berjaya mendapat meraih sokongan penuh daripada Kerajaan Negeri Selangor dalam menjayakan program seumpama itu.

'Alaa kulli haal, semoga kongres yang diadakan mampu menjana pembaharuan dalam sistem pendidikan Islam di Malaysia, semoga sistem pendidikan di Malaysia menjadi lebih efektif dan dapat berangkat dari takuk asalnya yang lebih banyak melahirkan pelajar belajar sekadar menghafal untuk masuk peperiksaan.

............

Di Sarawak pula, Rainforest Music Festival diadakan di Kampung Budaya Sarawak. Maka ramailah orang-orang asing termasuk pelancong asing yang turun ke Sarawak untuk meraikan festival muzik hutan hujan itu. Mungkin ini dilihat sebagai salah satu punca yang boleh membawa keuntungan yang besar baik kepada penganjur ataupun kerajaan negeri sendiri.

Walau bagaimanapun, dalam keadaan Malaysia dan seluruh dunia masih gawat dan penduduk dunia masih dalam keadaan ketakutan lantaran epidemik H1N1 atau bahasa kasarnya Selsema BABI masih mengganas, saya merasakan adalah tidak wajar pihak penganjur meneruskan program tersebut dalam keadaan sekarang.

Cuba bayangkan pelancong-pelancong asing termasuklah yang main muzik itu sendiri datang dari negara-negara luar yang terdedah kepada H1N1, bukankah ada potensi untuk meramaikan lagi pembawa-pembawa virus itu?

Kenapa tidak ditunda sahaja program itu sehingga keadaan menjadi kembali stabil?

Mungkinkah ini tanda terdapat kegagalan dari segi menilai yang mana satu lebih awla/ utama, di antara mahu memenuhkan poket dengan wang hasil konsert dan (kononnya) mahu memberikan pendedahan kepada masyarakat tentang muzik rainforest serta menjadikan Sarawak sebagai destinasi pelancongan dan menghalang ataupun mengurangkan kemasukan pendatang asing kerana dikhuatiri peningkatan terhadap jumlah individu yang dijangkiti oleh H1N1?

Pada pandangan saya, ini tidak berbaloi. Kementerian Kesihatan sekarang bukan main lagi berkempen mahu mengurangkan tahap keseriusan epidemik ini, tetapi kita masih lagi mahu membawa golongan-golongan yang berpotensi ini ke dalam negeri. Ini hanya menambahkan lagi risiko jangkitan.

Mungkin pihak penganjur perlu mengambil strict safety measures, untuk mengelakkan risiko yang lebih berbahaya diambil.

.............

Semalam, semasa berada di LCCT, keadaan kelihatan agak meriah. Tidak pernah dilihat sebelum ini, ramai yang berkopiah dan berjubah semalam.

Ya, ramai golongan jamaah Tabligh yang saya temui di LCCT semalam. Hari Khamis yang lepas, saya tertanya-tanya "kenapa ramai sangat tabligh kat LCCT ni? Ada jamaah keluar 40 hari di Semenanjung ke?"

Rupa-rupanya, pada masa yang sama Ko-SPIN diadakan, jamaah tabligh pun turut berijtima' juga. Ijtima' tersebut diadakan di sekitar Sepang.

AlhamduliLLAH, sekurang-kurangnya lebih sedikit berkat dan rahmat ALLAH SWT di KL 'Kota Kesenian Islam' itu dengan keberadaan dua program Islamik yang berada berdekatan dengannya.

Saya kagum juga dengan mereka ini. Di dalam suasana ramai itu, mereka berjaya menampakkan syiar Islam. Di LCCT semalam, memang meriah dengan golongan yang berjubah, berkopiah, berserban. Tidak kurang juga ada yang membaca sisipan Al-Qur'an sementara menunggu panggilan flight. Sekurang-kurangnya berbekas juga LCCT dan Sepang dengan aura da'wah mereka.

Apa yang menarik, di dalam Ijtima' Dakwah Tabligh Sedunia itu, pemimpin kita pun turut turun padang sekali. Tajuk di dalam akhbar Metro yang saya baca, "Sokongan PM, TPM", lebih kurang begitu. Saya tersenyum dan agak terkejut sedikit melihat tajuk itu, melihat PM yang bersongkok dan berucap di depan ribuan ahli jamaah Tabligh. Agak janggal bunyinya.

Tapi, siapa tahu mungkin ini suatu petanda perubahan bahawa beliau juga akan turut bersama dengan jamaah Islam... semoga begitulah hendaknya.

P/S: Mungkinkah ramai lagi di antara pemimpin 'kita' yang akan keluar 3 hari, 40 hari ataupun 4 bulan selepas ini? InsyaALLAH tuan-tuan yang mulia!


WaLLAHuta'ala a'lam,

Ibn 'AbdiLLAH As-Sarawaki,
2.47pm,
Isnin, 13 Julai 2009,
Kuching, Sarawak.

2 comments:

Naseh Ulwan said...

Tuan2 yg mulia?
huhu..
nilah antara ayt yg sdg hgt digunakn shbt2 ana di kampus..
klaka sungguh..

Ibn 'AbdiLLAH As-Sarawaki said...

to nasih ulwan:

hehehe, ayat ni jugakla yg feymes time ana duduk di matrikulasi kat labuan dulu time ana masih lg ngan golongn tabligh...

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun