Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Sunday, August 24, 2008

Fiqh LAGU RAYA??!!



"Bergema suara takbir di angkasa….selembut bayu meresap ke dalam jiwa.." ..ahh.. begitu indah sekali nyanyian saudara Aman Shah. Lagu ‘Kepulangan Yang Dinanti" – lagu raya yang saya kira memang tidak boleh ditinggalkan untuk dimainkan setiap kali Syawal tiba. Terkadang ada semacam satu semangat yang bangkit dalam diri apabila terdengar kumandang lagu tersebut. Terasa ‘aroma’ kesegaran yang refreshing setiap kali mendengar lagu tersebut. Bermotivasi sungguh saya pada pagi itu, menyiapkan tugasan sambil mendengar lagu raya.

"Aiseh, ape ni Hafeez??!! Dengar lagu raya time ni?? Bulan puasa pun tak masuk lagi.." tiba-tiba keluar suara sumbang tersebut seraya daun pintu bilik saya dibuka secara tiba-tiba. Kurang beradab sungguh rakan saya yang seorang ini. Sudahlah masuk tanpa mengetuk pintu, apatah lagi nak memberi salam. Selepas itu, begitu pula perlinya terhadap saya. Apa salah saya??!! Apa masalah saya??

Salah saya - Saya dengar lagu raya.


Mentaliti
Mendengar kalimah sumbang seperti itu keluar dari mulut rakan saya tadi, terus saya capai mouse dan saya klik ‘stop’ pada Winamp di laptop saya. Terhenti separuh jalan lagu Aman Shah tadi. Saya terfikir – salahkah mendengar lagu raya di waktu bukan Hari Raya? Ada masalahkah mendengarnya bukan pada Hari Raya? Tidak pernah pun saya mendengar atau terbaca wujudnya Fiqh berkenaan lagu – lagu raya ataupun mana-mana tulisan Dr Yusuf Al-Qaradhawi berkenaan tidak boleh mendengar lagu Raya bukan pada masanya.

Itu semua bukan masalahnya. Masalah di sini ialah mentaliti. Bukan mentaliti orang yang mendengar, tetapi mentaliti yang menegur dan menegah, seolah-olah tidak boleh mendengar lagu raya bukan pada Hari Raya.


Lebih baik dengar lagu Raya…
Pada saya, adalah lebih baik saya mendengar lagu raya daripada saya mendengar lagu-lagu lagha, lagu-lagu cintan-cintun, lagu-lagu rock memaki hamun. Motivasi yang meresap ke dalam diri apabila mendengarnya ialah motivasi beraurakan semangat yang positif. Saya dengar lagu raya saya teringat suasana kampung, saya teringat kenangan raya-raya masa kecil dulu, saya teringat mak ayah, saya teringat ALLAH SWT, saya teringatkan NabiNya. Semuanya menyegarkan diri saya. Semuanya memberikan kekuatan semasa saya melakukan kerja-kerja saya. Semuanya seolah-olah meringankan beban saya apabila saya disibukkan dengan berbagai perkara. Ianya sudah menjadi semacam kerehatan minda. Jadi, apa salahnya mendengar lagu raya??

Bagi saya, lagu raya boleh dijadikan sebagai alternatif kepada mereka yang telinganya sangat sensitif tidak dapat menerima lagu-lagu nasyid. Di dalam lagu raya terkandung kalimah takbir memuji ALLAH, terselit mesej-mesej memohon kemaafan (contohnya lagu "Dari Jauh Ku Pohon Maaf dendangan ALLAHyarham Sudirman), terkandung kalimah-kalimah cinta kepada ibu bapa dan sanak saudara, terkandung mesej mahu berbakti (lagu Aman Shah tadi contohnya). Semuanya perkara-perkara yang ma’ruf. Tidak ada unsur-unsur mabuk cinta yang berlebihan, tiada lenggok seperti dangdut di dalamnya, tiada ‘gerudi’ seperti Inul ratu dangdut di dalamnya, tiada unsur maki hamun, tiada unsur seks dan nafsu syahwat. Semuanya mesej-mesej yang baik. Malah ada peringatan tentang sembahyang pula.

Tidak saya nafikan ada juga lagu Raya yang menyelitkan unsur cintan-cintun, namun tidak banyak di dalam kebanjiran lagu raya yang ada sekarang. Dalam kes lagu raya + cintan cintun ini, gunakanlah kelebihan akal dan yang paling penting sekali- iman- untuk menilainya. Ambil yang jernih, buang yang keruh. Yang buruk dijadikan sempadan.


Al-Khulasah…
Sebagai khulasah/kesimpulannya, saya rasa tiada salahnya kita dengar lagu raya bukan pada hari raya. Isi-isinya baik untuk kita hadam. Semangat cetusan daripada mendengarnya amat positif sekali. Di kala iman manusia akhir zaman yang kebanyakannya diserang penyakit dan mengalami serangan dari pelbagai pihak yang ingin menghancurkan Islam, lagu raya adalah seringan-ringan lagu yang boleh menggantikan nasyid dalam berda’wah kepada masyarakat umum dan sekurang-kurangnya boleh dijadikan sebagai medium untuk mengembalikan masyarakat, terutamanya golongan muda-mudi ke pangkal adat dan tatacara budaya Melayu kita.

Apabila saya menyebut lagu raya boleh dijadikan sebagai pengganti nasyid, bukanlah bermaksud lagu raya dimainkan setiap masa tidak kira masa-tidak kira Hari Raya ataupun tidak. Bukan bermakna dimansuhkan lagu nasyid. Bukan!! Itu sudah keluar dari adab—adab yang sepatutnya. Apa yang saya maksudkan tadi adalah lebih kepada personal entertainment, atau dengar sendiri-sendiri. Maksud saya, adalah lebih baik kita memasang lagu raya (jikalau kita ni ada penyakit alahan terhadap nasyid) daripada memasang lagu-lagu lagha semasa membuat kerja ataupun sebagainya.

Dengarlah pada bila-bila masa sahaja kita suka, cuma janganlah dimainkan kuat sangat dengan memasang lagu-lagu tersebut sekuat hati sehingga berdentum speaker di computer, sehingga satu kolej mendengarnya. Rasionallah sedikit dalam hal ini.

Sebagai mengakhiri entri ini, bersamaan semakin hampirnya Ramadhan Al-Mubarak, saya ingin memohon atas segala silap dan salah yang pernah saya lakukan kepada semua yang mengenali saya dan juga kepada sesiapa yang pernah membaca tulisan-tulisan saya. Kadangkala mungkin ada yang tersindir dan terkecil hati, maka di sini saya menghulurkan dan menyusun sepuluh jari memohon kemaafan. Sama-sama kita doakan agar Ramadhan yang bakal menjelang menjadi medan untuk perubahan ke arah yang lebih baik untuk kita semua, semoga menjadi hamba-hambaNya yang soleh, insyaALLAH. AMEEN, Ya Rabbal ‘Alameen.



8.23 am, Ahad
24 Ogos 2008

Ghulam As-Sarawaki

P/S: Saya pun tengah mendengar lagu raya ketika ini. Dengar-dengar lagu raya boleh, tapi jangan tak puasa sudahlah (tersenyum).

No comments:

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun