Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Tuesday, June 23, 2009

ALLAH Is My CEO, Mad'u Pula Customernya!

Assalamu’alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh,

AlhamduliLLAHirabbil ‘aalameen ‘alaa kulli haal,
Segala puja-puji buat Sang Pencinta ALLAHurabbi Pentadbir Sekalian Alam ke atas segala-galanya,
Selawat dan salam ke hadrat Al-Rasul SAW, ahlul bayt serta para sahabat Baginda.

“GOD is My CEO”..sudah beberapa kali juga saya terserempak dan dengar orang mengulas tentang buku ini. Tapi saya belum berkesempatan lagi untuk menatap apatah lagi membacanya. Yang pasti, buku ini perlu saya masukkan dalam list bacaan saya, insyaALLAH.

Cuba memahami maksud Tuhan adalah CEO-ku, yang mungkin cuba difahamkan daripada ungkapan tersebut, ALLAH SWT selaku boss yang akan menilai prestasi mutu kerja kita, sedikit sebanyak mengingatkan kepada saya tentang konsep ihsan.

Sekadar ingatan semula, ihsan yang saya pelajari di sekolah dahulu menurut skema jawapannya ialah ‘melakukan sesuatu seolah-olah kita melihat ALLAH SWT ataupun paling tidak ALLAH SWT melihat kita’. Lebih kurang begitu bunyi definisinya… merasakan ALLAH melihat ataupun rasa muraqabah, akan memastikan kerja yang dilaksanakan dilakukan sebaik mungkin.

ALLAH sebagai CEOku, Tuhan yang akan menilai segala pekerjaan (da’wah)ku dan balasan daripadaNya ke atasku berdasarkan KPI (Key Performance Index) yang telah ditetapkan ke atasku…. Saya rasa amat wajar untuk menjadi pegangan setiap orang yang merangkul gelaran da’ie.

“As GOD is my CEO, I shall serve Him just as the way workers would serve their CEOs.”

Ya! Menjadikan ALLAH sebagai big boss yang akan menilai setiap daya usaha pekerjaan, sepertimana pekerja-pekerja akan bekerja dengan menjaga sepenuhnya kualiti kerja tersebut agar puas hati si CEO.

Kalau ALLAH SWT adalah CEO, da’ie adalah pekerja atau pegawai perkhidmatan, maka mad’u ataupun sasaran da’wah sudah pasti merupakan pelanggan.

Maka apabila mad’u dikatakan sebagai pelanggan, kita sebagai da’ie yang menjadi pegawai perkhidmatan tidak dapat tidak perlu entertain pelanggan dengan sebaik mungkin agar pelanggan kita dapat diyakinkan untuk membeli produk perkhidmatan kita.

Produk kita tidak lain ialah da’wah Islamiyyah itu sendiri. Tidak kiralah apa jua yang ingin kita jaja sebagai produk permulaan, samada dalam bentuk siasah Islam bagi yang kaki siasah, akhlaq Islam, hiburan Islam dan sebagainya, yang penting ia membawa pelanggan kita kepada kenal Islam seterusnya mencintai Islam.

Adapun analogi yang saya timbulkan ini adalah sekadar muhasabah untuk mengingatkan kembali tentang peranan sebagai da’ie, tentang perlunya da’ie itu bersifat dengan sifat-sifat yang mahmudah. Ayat ‘bersifat dengan sifat-sifat mahmudah’ ini saya akui memang skema dan agak cliché bagi sesetengah pihak. Ayat buku teks..tapi hakikat hendak melaksanakannya tidaklah semudah itu.

Berapa ramai kita lihat ada sesetengah pihak yang menjadi da’ie tetapi apabila dicuit dengan sedikit provokasi, mereka mudah melenting dan menggelabah. Contohnya, antara perkara yang sering dipromosikan di dalam Islam ialah bersikap sabar. Produknya sudah elok dengan bermacam-macam packaging. Iklan mengenai sabar itupun sudah banyak diceritakan tentang kelebihannya di dalam Al-Quran dan Hadith.

Tetapi apabila promoternya iaitu da’ie pun tidak dapat berakhlak dengan sifat sabar yang dipromosikannya – mungkin pelanggan ingin menguji keberkesanan produk maka diciptakan provokasi lantas terus melenting si da’ie yang ingin mempromosikan Islam ini tadi, cuba fikirkan adakah akan laku jualannya nanti?

Ceritanya lebih kurang sama seperti promoter yang ingin menjual ubat jerawat, tetapi wajahnya sendiri ada banyak jerawat – adakah yakin pembeli untuk membeli produk yang dijual itu nanti?

Ada satu ungkapan lazim dalam bahasa Inggeris yang berbunyi “The customer is always right”. Di satu sudut, apabila diambil daripada pendekatan customer itu adalah mad’u, kadangkala tepat juga istilah ini untuk digunapakai. Ada sudut yang kadangkala betul juga mad’u ini berbanding orang yang hendak berda’wah kepadanya. Betul itu dari sudut memperbetulkan balik ataupun dalam bahasa kasarnya menempelak keadaan da’ie yang ingin menyerukan da’wah kepadanya itu.

Contohnya hampir sama juga seperti tadi. Kadangkala yang bergelar da’ie sibuk melaungkan slogan menjauhi zina, tetapi bab bercouple pun boleh juga dia! Memang ada perkara ini berlaku, dan perkara seperti inilah yang biasanya akan menjadi modal pertikaian kredibiliti da’ie. Jual ubat jerawat, tetapi perihal wajah sendiri yang banyak berjerawat batu tidak mahu diperhatikan terlebih dahulu.

Kadangkala si mad’u itupun lebih faham soal ikhtilat daripada dia.

Maka, dalam tulisan yang luar biasa pendek ini, mesej yang ingin saya serukan sangat ringkas, iaitu agar para da’ie lebih-lebih lagi diri sendiri ini yang bisa menulis tetapi cukup jauh untuk muhasabah diri, melakukan recheck terhadap segala pekerjaan dalam seharian kita, adakah prestasinya sebanding seolah-olah amal yang dilakukan itu ibarat ALLAH itu CEO kita, serta melihat kembali segala pekerjaan termasuklah adab perangai kita agar kekurangan padanya dapat kita perbaiki, agar kredibiliti kita itu mencapai mutu yang mampu meningkatkan saham para da’ie justeru meningkatkan keberkesanan da’wah ilaLLAH.

Saya rasa tidak salah juga kalau saya katakan kita boleh revise semula risalah tulisan ALLAHyarham Ustaz Mustafa Masyhur iaitu Da’wah Fardiah dan juga Fiqh Da’wah untuk memperbaiki semula andaikata terdapat kesilapan dalam approach kita, insyaALLAH mungkin kita boleh perbaiki semula cara kita entertain customer @ mad’u kita. Mudah-mudahan kualiti da’wah kita menepati piagam pelanggan @ piagam mad’u kita. Semoga berjaya dagangan kita, insyaALLAH!


WaLLAHu ta’ala a’lam.


Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,
10.52 pm,
Rabu, 17 Jun 2009,
Kuching, Sarawak.

No comments:

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun