Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Tuesday, June 23, 2009

Terapi IMAN: Kembalilah Kepada Agamamu!

Assalamu’alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh,

AlhamduliLLAHirabbil ‘alameen ‘alaa kulli haal,
Segala puja-puji bagi Sang Kekasih Yang Maha Mengasihani,
Selawat dan Salam ke hadrat Al-Rasul SAW, ahlul bayt serta para sahabat Baginda.

AlhamduliLLAH!
Setelah sejam lebih berada di dalam kapal terbang, akhirnya saya sampai juga ke Kota Kinabalu. Ini kali yang ketiga atau keempat.

Sementara berada di dalam perjalanan, sempat juga saya membelek-belek semula kitab Madza Ya’ni Intimai Lil Islam karangan ALLAHyarham Ustaz Fathi Yakan yang telah sekian lama berada di dalam simpanan. Berguna juga membawa beberapa buah buku sebagai teman time tengah bercuti bersama keluarga ni. Adalah juga suluhan ilmu sedikit sebanyak, semoga bermanfaat juga masa yang bakal berlalu, insyaALLAH.

Merevisi semula bab pertama (Bab 1: Saya Mestilah Muslim Di Sudut ‘Aqidah) yang saya kirakan agak crucial juga untuk distudi semula, saya tertarik dengan salah satu statement di dalam buku ini yang berbunyi “Sebenarnya para doktor penyakit jiwa menyedari bahawa keimanan yang kukuh dan pegangan yang teguh terhadap ajaran agama oleh seseorang adalah satu jaminan untuk menyembuhkan mereka dari penyakit gelisah, tegang perasaan, penyakit saraf dan lain-lain”.

Secara jujur, tidak ada kata lain yang boleh saya katakan melainkan memang statement itu benar sekali kenyataannya.

Ya! Manusia zaman ini sememangnya ramai yang diserang penyakit jiwa! Tidak salah juga kalau saya katakan bahawa orang zaman ini semakin ramai ditimpa bala yang boleh menjerumuskan mereka kepada penyakit gila! Tidak juga penyakit gila yang kotor, tapi dikhuatiri penyakit gila yang boleh membawa mereka kepada tidak mengenali hakikat kehidupan bertuhan yang mereka telah anuti sebelum ini.

Politik wang, rasuah, merampas kuasa bukan pada haknya, buang anak, bohsia, hiburan tanpa batasan dan macam-macam, bukankah gila semua itu?

Bahana tidak mengenali Tuhan dan Iman telah meletakkan manusia terutamanya di zaman ini kepada kedudukan yang lebih rendah daripada hakikat yang sepatutnya.
Ideologi yang sekian banyaknya menjadi anutan di bawah sedar, pada mulanya rasa manis juga dinikmati untuk beberapa penggal dalam kehidupan – nampaknya semakin hari semakin menekan-nekan manusia dari setiap penjuru, memaksanya untuk kembali kepada fitrah beragama yang sebenar-benarnya. Ada yang sempat bertemu jalan pulang kepada agama, ada yang terus sesat dalam pencariannya, ada juga yang masih tercari-cari jalan dan ada juga yang masih selesa duduk di dalam kesesatan tidak mahu mencari jalan pulang. Semoga ALLAH SWT memberikan hidayah kepada mereka ini.

Sungguh, manusia hari ini tidak punya jalan penyelesaian lain yang boleh mengubat segala anxiety kecuali kembali kepada agamanya, dan agama itu tidak lain melainkan sebenarnya sudah lama berada di hakikatnya sebagai sebaik-baik terapi ataupun ubat untuk manusia mengubat penyakit jiwa!

Kembali kepada aqidah yang sebenar merupakan sebaik-baik jalan penyembuhan, maka kembalilah kepada aqidah yang sedia selamat dan sejahtera!

Hiburan berlebihan anjuran si malaun bernama hedonisme bukanlah pengubat kepada kegelisahan jiwa. Penumpukan harta sebanyak-banyaknya yang bisa mengenyangkan perut sekeluarga hasil ajakan si bodoh bernama kapitalisme bukanlah pengubat kepada kemiskinan jiwa. Pemisahan agama daripada urusan kehidupan anjuran si bengap bernama sekularisme bukanlah pilihan untuk menjalani kehidupan yang senang.
Sebutlah apa sahaja nama, asal selagi bukan daripada ajaran agama maka bukanlah pengubat sifatnya, malah bisa menambah penyakit pula. Penyakit fizikal tiadalah terlalu bermasalah, takut-takut penyakit mental dan jiwa sampai tidak kenal Tuhan pula jadinya.

Ayuh manusia hari ini! Janganlah takut untuk meludah ke wajah-wajah lembaga yang bernama sekular, hedonism, sosialis, dan sebagainya yang sebelum ini bersungguh-sungguh mahu mencuri iman daripada kalian! Mereka inilah perosak agamamu sebelum ini! Lemparkan batu ke kepala lembaga-lembaga ini! Biar pecah luka kepala mereka kesemuanya!

Sedarlah bahawa ALLAH SWT telah lama memberikan resepi ubat kepada penyembuhan sakit kemurungan dan segala macam penyakit kejiwaan, persis di dalam firmanNya :
“Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati ALLAH. Ingatlah hanya dengan ALLAH hati menjadi tenteram.” Surah Ar-Ra’d ayat 28.

Dan ALLAH SWT juga telah lama menyatakan racun yang makin merosakkan manusia yang tersilap dalam mencari jalan menyembuhkan tekanan jiwa dan perasaan, di dalam firmanNya:
“Barangsiapa berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah (Al-Quran), kami akan adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahawa mereka mendapat petunjuk” Surah Az-Zukhruf ayat 36-37.

Sememangnya benar dan tidak lagi wujud penafian bahawa jalan kembali untuk merawat semula luka-luka di jiwa manusia itu ialah dengan mencari ketenangan yang tulen, dan ketenangan yang tulen itu tidak lain ialah dengan kembali kepada tuntutan nafsu mutma’innah, kembalilah kepada fitrah manusia yang mahu kepada agama, pulanglah semula kepada fitrah manusia yang mahu hidup dengan iman.


Maka, benarlah bahawa kembali kepada Islam dan Iman adalah sebaik-baik terapi dan jalan penyelesaian kepada penyakit akhir zaman!

WaLLAHuta’ala a’lam,

Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,
11.18am,
Selasa, 2 Jun 2009,
Kota Kinabalu, Sabah.

No comments:

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun