Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Saturday, November 14, 2009

Transisi Pasca Siswazah: Awas! Anda Bisa Terkeliru...

Assalamu’alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh,


AlhamduliLLAHi rabbil ‘alameen ‘alaa kulli haal,

Segala puji bagi ALLAH SWT Yang Maha Mentadbir Sekalian ke atas segala-galanya,

Selawat dan Salam tanda kecintaan ke hadrat Al-Rasul SAW, ahlul bayt serta para sahabat Baginda.


Setelah sekian lama menyepi dan blog kelihatan agak membisu, saya gagahkan juga untuk menulis semula. Sekarang ini, saya sedang mengumpul segala kekuatan untuk menulis semula. Maka, kalau tetamu ziarah sekalian merasakan entri kali ini kurang menyengat dan agak lemau, anggaplah ianya ibarat pemain bola yang patah kaki menunggu setahun untuk sembuh lalu terpaksa mula balik starting from the scratch untuk mengembalikan skill-skill lamanya, kalau perumpamaan itu valid untuk situasi ini.


‘Alaa kulli haal, semenjak berhijrah dari dunia kemahasiswaan dan memasuki dunia pasca pengajian, saya telah mempelajari beberapa azimat yang bermakna dalam kehidupan bekerja untuk harakah Islamiyah ini.


Secara jujur, tarbiyyah di kampus adalah idealistik berbanding dengan apa yang dialami di luar kampus. Bukan saya pertikaikan tarbiyyah kampus (kalau baca dengan nada salah, bahaya statement ni), tetapi yang dimaksudkan di sini ialah, latihan bergerak dalam organisasi harakah di kampus adalah jauh lebih selesa berbanding di luar. Itu hakikat yang perlu diterima. Apa tidaknya, semasa di kampus, peluang untuk bertemu dengan politik dalaman agak kurang jika dibandingkan apabila kita sudah terlibat dengan kawasan atau peringkat-peringkat yang seumpama dengannya. Maka jangan terkejut apabila ada yang dahulunya pegang amanah di dalam Majlis Tertinggi di kampus tetapi tercicir apabila diletakkan untuk berfungsi dalam suasana harakah yang sebenar. Maka tidak kurang yang tercicir dan menarik diri, sedangkan harakah di negeri masih memerlukan ramai tenaga penggerak.


Sebagai individu harakah yang terdidik dengan tarbiyyah yang mantap, dengan tamrin pengukuhan yang memakan masa sampai seminggu, maka sudah semestinya kita yang lebih faham dengan konsep amal jama’I di dalam harakah ini berusaha bersungguh-sungguh daripada terpengaruh dengan mana-mana team ataupun camp di dalam harakah. Mungkin ada yang bertanya, wujudkah team-team ataupun camp di dalam harakah, bukankah itu tandanya hampir berpecah?

Jawapan saya, ya. Istilah-istilah sebegini memang akan sentiasa wujud selagimana fikrah tidak dimurnikan dan tarbiyyah tidak diselarikan. Kita perlu ingat bahawa apabila kita bercerita tentang harakah di peringkat negeri atau kawasan, tidak semua yang terlibat merupakan lepasan IPT. Kalau ada pun, tidak semua juga yang sempat mengikut tarbiyah kampus. Maka, pasti ada yang tercelaru pada pemahamannya dalam konsep ‘amal jama’I dalam harakah ini.


Maka di sinilah terzahir lompang yang menunjukkan peranan yang boleh kita ambil untuk memperbaiki keadaan ini. Kita yang terdidik dengan tarbiyyah dengan silibus yang kemas dan tamrin yang intensif, perlu cuba untuk mengambil bahagian di dalam mana-mana peringkat di dalam harakah sesuai dengan kemampuan kita, dengan hasrat untuk memulihkan semula keadaan yang keruh di dalamnya. Dan perkara ini tidak lain memerlukan perancangan yang agak panjang dan melibatkan percaturan-percaturan yang strategik. Ini saya serahkan kepada yang lebih arif mengenai perancangan strategik.


Melihat keadaan yang berlaku di dalam harakah sekarang ini, saya pelajari bahawa politik dalaman harakah itu adalah lebih menakutkan jika dibandingkan dengan siasah kita dengan parti-parti lain. Jangan disangka tiada istilah makan dalam, tikam belakang, boikot-memboikot dan sebagainya. Apa isu-isunya? Rasanya tidak perlu kepada ulasan. Cukup sekadar memberikan tasawwur/overview yang awal kepada kita semua bahawa kehidupan ‘berharakah’ di luar kampus lebih besar cabarannya – cabaran keliru tentang siapa yang perlu diserahkan wala’, keliru isu dan sebagainya. Kadangkala kita tersepit antara dua pihak, siapa yang perlu kita ikut dan percaya? Agak sukar membina stand tersendiri (iaitu bersikap berlepas tangan daripada pihak-pihak yang clash dalam harakah) dalam keadaan seperti ini.


Kita sendiri juga biasa baca di dalam buku-buku haraki tentang 5 perkara yang menjanjikan hambatan dalam perjuangan. Ianya berlegar 5 perkara dan daripadanya adalah hawa nafsu dan juga mukmin yang dengki kepada kita.

Walaupun bunyinya agak menakutkan, tetapi kalau dipandang dari sudut positif, itulah dia nikmat berjamaah. Hadith Nabi SAW menyatakan dengan mafhum bahawa kekeruhan ataupun krisis yang berlaku di dalam jamaah itu adalah lebih baik berbanding kita mufaraqah dengan alasan agar dapat lari daripada kekeruhan tersebut, sedangkan rahmat ALLAH SWT bersama dengan jamaah.


Sebagai tashji’, yakinlah bahawa kekeruhan yang berlaku di dalam harakah, walau pada tahap kritikal manapun ia, hakikatnya ujian dan teguran kasih sayang daripada ALLAH SWT agar kita berusaha mencari keharmonian dalam berhadapan dengan perbezaan latar fikrah dan tarbiyyah, agar pergerakan harakah dapat maju ke peringkat seterusnya dalam kita menuju kejayaan mendaulatkan syariat Islam di atas muka bumi ini.

Renungi sedalam-dalamnya Surah Al-Baqarah ayat 30;

“Dan ingatlah ketika Tuhan berfirman kepada malaikat, “Sesungguhnya Aku akan melantik seorang khalifah di muka bumi”

Maka, perkasakanlah peranan kita dalam menjernihkan semula kekeruhan dalaman yang ada!


P/S: Adapun, tulisan ini merupakan penilaian saya secara peribadi. Ianya tidak betul, lemparkan ia ke dinding!

Kepada S.B-S.B yang baca blog ni, engkau nak baca, engkau bacalah! Itu pun kalau engkau faham dengan apa yang engkau baca!!!


WaLLAHuta’al a’lam,


Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,

1.45am,

Ahad, 15 November 2009,

Kuching, Sarawak.

2 comments:

muzaha said...

entri ni cukup bagus bagi ana.dah lama ana mengidam nak meluah perkara semacam ni...banyak antara kita yg dah gugur di medan sebenar. (al mutasaqit 'ala thoriq ad da'wah)

Tim-admin said...

mantap

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun