Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Thursday, December 31, 2009

Tahniah PTS! : 'Universal'kan Penterjemahan Al-Qur'an!


Assalamu’alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh,


AlhamduliLLAHi ‘alaa kulli haal,

Segala puja-puji kepada Al-Khaliq, Yang Maha Menciptakan ke atas segala-galanya,

Selawat dan salam isyarat kecintaan kepada HabibuLLAH Ar-Rasul SAW, ahli keluarga serta para sahabat baginda.


AlhamduliLLAH, satu berita baik buat rakyat Sarawak khususnya bagi masyarakat Iban.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Petikan dari Malaysiakini: “Terjemahan pertama al-Quran dalam bahasa Iban akan mula diterbitkan tahun depan bagi membantu golongan penutur bahasa tersebut memahami kitab suci Islam itu.

Projek penerbitan itu dimulakan dengan terjemahan edisi muqaddam, kemudian diikuti teks lengkap al-Quran pada 2011, kata pengerusi kumpulan syarikat PTS.

Terjemahan itu berpandukan naskhah terjemahan paling popular dalam bahasa Melayu Pimpinan al-Rahman terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), kata Ainon Mohd lagi.

Beliau juga berkata terjemahan tersebut akan menjadi naskhah lengkap terjemahan al-Quran dalam bahasa etnik terbesar di Sarawak.

"Terjemahan ini menggunakan bahasa Iban laras halus, sebagaimana yang digunakan oleh penutur aslinya. Belum ada lagi naskhah sedemikian," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

"Justeru, individu keturunan Iban yang berminat mengetahui isi kandungan al-Quran memang mengalami masalah tiada bahan rujukan.

"Bukan semua orang Iban mampu membaca dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris. Lagipun membaca dalam bahasa ibunda lebih mudah difahami," kata bekas pegawai Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) itu lagi.

Tambahnya, sasaran utama bagi penerbitan yang diusahakan PTS Darul Furqan Sdn Bhd itu antaranya golongan muallaf yang bertutur dalam bahasa tersebut.

"Iban adalah bahasa kaum bumiputera yang terbesar di Sarawak, oleh itu kami dapati ada pasaran niche bagi buku-buku dalam bahasa Iban," katanya dalam wawancara melalui emel.

"Golongan yang akan mendapat manfaat paling baik daripada penerbitan buku ini nanti adalah individu keturunan Iban yang sudah memeluk Islam, atau mereka yang mungkin akan memeluk Islam kerana mempunyai rancangan berkahwin dengan pasangan Islam.

"Namun kita yakin, masyarakat Iban yang tidak berminat dengan Islam pun tetap akan mendapat manfaat apabila membacanya kerana mereka akan dapat memahami dengan betul perbezaan-perbezaan pelbagai aliran agama di Malaysia."

Ainon menunjukkan satu contoh terjemahan al-Quran itu seperti dimuatkan di blog peribadinya Universiti PTS.

Ayat 1 dan 2 surah al-Asr dalam bahasa itu berbunyi: "Enggau nama Allah petara ti pemadu manah serta ti pemadu penyayau. Allah petara ti siko besumpah enggau ari. Semua anak mensia nyadi rugi."

Ainon menjelaskan, projek dengan kos percetakan RM30,000 itu akan meluaskan penyebaran al-Quran dalam apa juga bahasa di dunia.

Tambahnya, 3,000 naskah muqaddam dan 3,000 lagi teks al-Quran bagaimanapun belum diluluskan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan juga Jakim.

"Pihak KDN dan Jakim boleh menubuhkan kumpulan penyemak dengan menggunakan khidmat guru agama keturunan Iban, ahli akademik, dan pendakwah lulusan aliran pengajian Islam yang boleh membaca dan mamahani bahasa Iban," katanya lagi.

Naskhah terjemahan tersebut akan dihantar kepada KDN dan Jakim untuk semakan sebelum proses percetakan, tambahnya.”

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki:

AlhamduliLLAHi ‘alaa kulli haal, dengan usaha kristianisasi dan pemurtadan yang semakin hebat di Pulau Borneo ini, wujud usaha ke arah membuka dan memberikan kefahaman terhadap masyarakat Iban di Sarawak berkaitan Al-Qur’an dan Islam seluruhnya. Saya optimis dengan usaha ini, mengharapkan agar naskhah terjemahan yang dikeluarkan dapat dimiliki oleh masyarakat Iban baik yang beragama Islam, ataupun yang berminat untuk mengkaji tentang Islam, ataupun yang sedang mencari kebenaran ataupun bagi yang ingin mengetahui intipati di dalam Al-Qur’an. Semoga yang telah beroleh hidayah menjadi semakin kuat pegangan terhadap imannya, manakala yang sedang mencari kebenaran akan berjumpa dengan kebenaran yang dicari, dan bagi yang mengkaji, semoga ALLAH SWT campakkan hidayah kepadanya.

Inilah da’wah kita kepada mereka, keberhasilan da’wah itu, buah hidayah itu, kita serahkan kepada ALLAH SWT, namun sekurang-kurangnya inilah permulaan usaha kita sebagai counter-act kepada usaha kristianisasi dan pemurtadan di Sarawak. FirmanuLLAHu Ta’ala:

“Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi ALLAH member petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan ALLAH lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk” Al-Qasas ayat 56.


Adapun, usaha ini saya kira merupakan langkah pertama ke arah menterjemahkan lebih banyak lagi kitab-kitab ilmu yang bermanfaat untuk tujuan da’wah kepada masyarakat pribumi Sarawak. Mungkin tidak mustahil esok lusa PTS mampu mengeluarkan Buku Asas Fardhu Ain dalam Bahasa Iban, Melanau dan Ba’ie pula selepas ini, malah menerbitkan Himpunan Hadith-Hadith Sahih Bukhari dan Muslim dalam Bahasa Iban ataupun lebih hebat lagi, kitab Fiqhud Daulah (Fiqh Kenegaraan) ke dalam Bahasa Iban.


Ruang penulisan buku-buku introduction kepada Islam untuk non-Muslim Sarawak sebenarnya sangat banyak, dan peluang ini seharusnya dimanfaatkan sepenuhnya bagi individu-individu yang berbakat dalam bidang penulisan. Di kedai-kedai buku, terdapat lambakan novel-novel cinta, baik yang berunsur ‘cinta Islamik’ ataupun cinta tidak terarah. Alangkah baiknya kalau ruang-ruang ini boleh diisikan dengan lebih banyak lagi buku-buku pengenalan Islam kepada non-Muslim khususnya di Sarawak, yang ditulis ke dalam bahasa yang mudah untuk mereka fahami.


Usaha menterjemahkan Al-Qur’an ke dalam Bahasa Iban ini merupakan permulaan ke arah masyarakat Iban untuk mendekati Islam. Kita tanya kepada diri kita pula, adakah kita yang berbangsa Melayu ataupun yang sangat fasih berbahasa Melayu ini berusaha ke arah untuk menghayati dan memahami, justeru mengamalkan apa yang termaktub di dalam Al-Qur’an, di dalam keadaan di hadapan kita terdapat lambakan terjemahan Al-Qur’an dalam Bahasa Melayu? Sama-sama kita muhasabah.


P/S: Sesiapa yang berhasrat untuk menulis buku, dan mencari-cari penulis pembantu, saya berminat untuk bersama-sama dengan anda. (“,)


Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,

10.37pm,

31 Disember 2009, Khamis,

Kuching, Sarawak.

No comments:

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun