Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Thursday, May 21, 2009

Dilema Khinzir dan H1N1: Manifestasi Bala Zaman ICT!



Assalamu’alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh,


AlhamduliLLAHi ‘alaa kulli haal,

Segala puji buat Yang Teragung, ALLAH SWT Rabb’ Al-‘Alameen ke atas segala rahmat kurniaan-Nya,

Selawat dan salam tanda salam kasih dan kecintaan ke hadrat Al-Rasul Muhammad SAW, ahlul bayt serta para sahabat Baginda.


Kebelakangan ini khinzir bikin isu lagi!


Kalau dulu, virus J.E yang dikatakan berpunca daripada khinzir cukup berhantu. Jangan nak kata makan daging khinzir, nak sentuh pun orang dah fikir beribu-ribu kali!

Kemudian, baru-baru ini datang lagi virus bersabitkan khinzir. Kali ini namanya lebih advance. H1N1 namanya. Di Mexico dan beberapa negara lain entah berapa ramai yang mati semenjak menularnya virus yang satu ini. Kita dengar macam tu, kita bimbang juga. Ya lah, kalau virus yang jenis merebak melalui udara ni lebih cepat berjangkit.

Walau bagaimanapun, dalam kucar-kacir havoc yang berkait dengan virus ini, baru-baru ini saya ada terbaca dalam Berita Harian bahawa 2 orang yang dijangkiti virus H1N1 ini dilaporkan stabil dan semakin pulih. Ini di Malaysia. Jadi bersyukurlah rakyat Malaysia, ALLAH masih nak bantu lagi kita!

Maka saya ratibkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat ALLAH SWT, yang telah memberikan harapan kepada orang-orang mukmin bahawa masih ada arah untuk mengubati epidemic virus khinzir yang kian menggejala ini. AlhamduliLLAH! AlhamduliLLAH! AlhamduliLLAH!


Adapun, isu yang saya bawakan di sini adalah dengan tujuan untuk membawa sedikit pengajaran kepada kita semua.


Mungkin ramai yang masih ingat beberapa kisah di dalam Al-Qur’an yang menceritakan tentang perlanggaran serta penyelewengan yang dilakukan oleh kaum Bani Israil serta kaum-kaum lain yang terdahulu, apabila telah ditetapkan satu-satu hukum ataupun perintah kepada mereka.

Tidak perlu melihat lebih jauh, cuba selak Al-Qur’an di muka-muka surat yang awal, kita dapat baca tentang kisah Kaum Bani Israil semasa Nabi Musa a.s bersama dengan mereka, ALLAH SWT telah mengkhususkan hari Sabtu sebagai hari untuk beribadat. Maknanya, mereka tidak boleh menjalankan aktiviti ekonomi yang menjadi kelaziman seperti turun ke laut dan menangkap ikan.

Nak dijadikan cerita, hari Sabtu tak boleh memukat, hari Sabtulah juga ikan banyak berada berhampiran pesisir pantai. Kalau kita pun, dah geram juga nak sambar joran dan berlari ke laut time tu. Banyaknya ikan pada masa tu!

Akibat nafsu nak dapat untung lebih, maka kaum Bani Israil langgar perintah pengharaman untuk menangkap ikan pada Hari Sabtu itu.

Maka ALLAH jadikan mereka kera-kera yang hina seraya firman-Nya ‘Kunu qiradatan khasi’in / Jadilah kamu kera yang hina!’. –Rujuk Surah Al-Baqarah ayat 65.

Langgar perintah ALLAH, free-free sahaja boleh jadi kera. Bukan senang nak tengok manusia jadi kera! Memang hebatlah kaum Bani Israil masa tu!


Selepas itu pula, kita lihat di dalam surah Hud yang mengisahkan bagaimana ALLAH terbalikkan kerajaan Sodom yang diutuskan kepada mereka Nabi Lut. Siapa tidak tahu akan kejelekan yang dilakukan oleh kaum Nabi Lut ini – gejala homoseksual yang melata! Maka dengan terlanggarnya perintah ALLAH SWT maka ALLAH datangkan tentera bala bencana menghancurkan mereka, ALLAH tunggang-terbalikkan negeri mereka dan menghujani mereka dengan batu dan tanah liat yang panas. – rujuk Surah Hud ayat 82.

Dalam surah yang sama juga ALLAH menyebut tentang hakikat Kaum Thamud yang mengingkari ajaran Nabi Saleh. Ceritanya, ALLAH menjadikan kepada kaum Thamud ujian berbentuk unta betina, di mana kaum Thamud dilarang untuk mengganggu unta betina tersebut.

Fil Kitabil ‘Aziz, ALLAH menyebut,

“Dan (Nabi Salih berkata), “Wahai kaumku! Inilah unta betina (sebagai ujian) dari ALLAH SWTdan bukti yang nyata (atas kebenaranku). Maka biarkanlah dia mencari makan di bumi ALLAH. Dan jangan sekali-kali kamu ganggu, nanti kamu ditimpa azab yang dekat masa datangnya.”

“Lalu mereka membunuh unta itu (dengan menusuknya), maka Nabi Salih berkata, “Bersenang-senanglah kamu di rumahmu selama tiga hari.” Demikianlah (seksaan itu) suatu janji yang tidak dapat didustakan.” – Surah Hud ayat 64-65.

Maka dengan terlanggarnya perintah tersebut, ALLAH SWT menimpakan kaum yang celaka itu dengan sambaran petir yang mampu menggempakan bumi, mematikan seluruh kaum Thamud itu. – rujuk Surah Hud ayat 67-68.


Nak tambah cerita lagi, kita lihat pula di dalam surah yang sama, perihal kaum ‘Ad yang diutuskan kepada mereka Nabi Hud. Akibat menyangkal kebenaran ajaran yang dibawa oleh Nabi Hud, mereka dijahanamkan oleh angin taufan yang ALLAh datangkan sebagai tentera pemusnahnya. – rujuk Surah Hud ayat 52-60.

Kalau mahu diceritakan semua tentang perihal kaum-kaum zaman dahulu yang melampaui batas, agak banyak juga yang perlu diceritakan. Kalau nak tahu kisah-kisah ini, pergi berwudhu’ dan capai Al-Qur’an, baca serta lihat terjemahannya. Moralnya, banyak-banyakkanlah baca Al-Qur’an!


“So, apa benda yang anta nak sampaikan ni?”

Rileks dulu. Ni nak cerita la ni.

Daripada kisah-kisah yang telah disebutkan di atas serta beberapa lagi kisah yang lain yang tercatat di dalam Al-Qur’an, amatlah mudah untuk difahami bahawa datangnya bala itu tidak lain merupakan natijah ataupun kesan daripada perlanggaran terhadap perintah ALLAH SWT itu sendiri.


Prinsipnya, kamu langgar kamu terima padahnya! Padahal apabila kamu tidak melanggarnya, ia adalah sangat baik dan bermanfaat bagi kamu!

Maka nak direlatekan dengan cerita epidemic H1N1, kalau anda tanya pendapat saya, saya lebih cenderung untuk mengiyakan pendapat bahawa apa yang datang sekarang ini tidak lain merupakan bala daripada ALLAH SWT!

Kalau kita muhasabah balik, sebenarnya banyak sangat dah perlanggaran yang kita telah lakukan sebagai manusia. Saya tidak menyangkal bahawa mungkin kita boleh lihat bala H1N1 ini sebagai azab bagi kita yang masih lagi tidak mahu tinggalkan khinzir dan dunia yang seantero dengannya. Maksudnya, kita masih lagi consume khinzir sedangkan di dalam Al-Qur’an telah melarang kita memakannya – rujuk Surah Al-Maidah ayat 3. Itu mungkin dari satu sudut.

Mungkin boleh juga kita lihat sebagai satu teguran daripada ALLAH SWT ke atas perkara-perkara merosakkan yang lain, umpamanya merampas kuasa secara haram. Itu ‘andaikata’ sahaja. Mungkin juga akibat politik wang, ataupun akibat tidak menjaga kebersihan dan tidak memelihara alam dan sebagainya. Itu semua masih dalam kategori ‘andaikata’, ya.


Apa pun silapnya, yang penting bagi saya ianya adalah bentuk teguran daripada ALLAH SWt bahawa kita selaku manusia akhir zaman sudah banyak melampaui batas. Hukum-hukum yang berdasarkan nas-nas qat’ie contohnya, seperti halnya hudud, qisas dan sebagainya tidak lagi dipandang sebagai perkara yang wajib untuk dilaksanakan. Kalaupun ada yang berjuang ke arah menegakkan hukum ALLAH SWT itu, “orang-orang atas” akan tekan juga mereka supaya perlaksanaan hukum ALLAH SWT tidak dapat berjalan di atas muka bumi ini. Jahatnya ‘orang-orang atas’ ini!

Ditambah pula dengan kesalahan-kesalahan yang lain, contohnya menggalakkan lebih banyak perkara-perkara fahsya’ yang merosakkan seperti konsert, program reality TV yang dilihat tiada manfaatnya kepada orang ramai, serta banyak lagi perkara-perkara lagha ciptaan manusia yang menjadikan hedonisme dan sekularisme sebagai ‘Tuhan’ mereka! Itu pun sudah cukup untuk melayakkan kita ditimpa bala daripada ALLAH SWT.


Kalau dahulu ALLAH tukarkan rupa mereka menjadi kera, ALLAH turunkan hujan batu, ALLAH tenggelam serta terbalikkan mereka!

Di zaman I.T serba canggih ini, ALLAH datangkan bala-balanya dalam bentuk virus, taufan, tsunami dan krisis ekonomi pula! Maha Suci ALLAH, Dialah Yang Maha Bijaksana!


Maka jangan hairan kalau sesudah HIV, datang pula coxsackie, kemudian disusuli pula J.E, kemudian datang pula selsema burung kemudian tampil pula H1N1 yang bersabitkan khinzir sebagai azab kepada manusia! Tetapi rahmat bagi orang-orang yang beriman – itu semua sebagai ujian buat mereka!


P/S: Dalam menilai bala yang diturunkan oleh ALLAH SWT ini, janganlah kita terlupa bahawa kita tidak diazab secara terus dan total seperti kaum zaman dahulu, sebaliknya ditegur oleh kerana rahmat-Nya jua, tanda kasih sayang-Nya kepada umat Muhammad SAW.

Maka sedarlah! Bertaubatlah wahai manusia daripada kerosakan akibat tangan-tanganmu sendiri! Tuhan sedang memanggilmu untuk mengetuk pintu taubat-Nya! Merangkaklah dengan kehinaan memikul dosa-dosamu ke arah ruai Keampunan Dia Yang Maha Luas Kasih Sayang-Nya! Wahai manusia, bergeraklah dirimu menuju taubat nasuha!


Wassalam,


Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,

11.53pm,

Khamis, 21 Mei 2009,

Bintulu, Sarawak.

No comments:

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun