Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Monday, June 30, 2008

Sarawak, Islam, dan Da'wah

“Di Sarawak ni, ada orang kata kat saya yang Islamnya kat sini ialah Islam sepertimana kita di zaman 60-an atau 70-an kat Semenanjung dahulu. Ada ustazah yang pakai tudung main ikat kat leher je, pakai kebaya ketat..”..

Itulah gambaran yang pernah diberikan kepada hadirin dalam suatu majlis berkaitan pergerakan da’wah di Sarawak ini, yang turut saya sertai dalam tahun 2006 yang lepas. Amat jelas kepada kita tentang gambaran bahawa kurangnya kesedaran serta kefahaman terhadap Islam di kalangan masyarakat Islam di Sarawak. Saya akui bahawa itulah hakikatnya yang berlaku di negeri tanah air tercinta, tempat kelahiran saya sendiri; Sarawak. Kedangkalan dari segi ilmu agama Islam serta penghayatannya dalam kehidupan. Di masjid-masjid atau di surau-surau, kebanyakan pengunjung setianya hanyalah dari kalangan warga emas.

Ketahuilah bahawa mentaliti di kalangan warga emas di sini melihat bahawa Islam itu adalah dari sudut ‘ibadah khusus sahaja khusus sahaja seperti solat, baca al-Quran, puasa, zakat dan haji, persoalan sekitar najis, air mutlak, berwudhu’, perkara membatalkan wudhu’ dan solat serta lain-lain, tanpa melihat kepada isu-isu besar seperti pengamalan riba dalam sistem perbankan, penipuan dalam urusniaga jualbeli, dan berkenaan perkara yang lebih besar lagi, iaitu pengamalan Islam dalam sistem politik di Malaysia, termasuklah perlaksanaan hukum qisos, jinayah, dan lain-lain. Maka, janganlah hairan kenapa orang Sarawak ni, walaupun kutuk kerajaan macam mana pun, kerajaan juga yang mereka undi. Ianya berkaitan dengan kesedaran….


Tidak ramai sedar tentang kewajipan da’wah di sini…


Di Sarawak, kesedaran tentang kewajipan berda’wah tidak wujud di dalam pemikiran masyarakatnya. Kebangkitan gelombang da’wah di sini kebanyakannya hanya bermula di kalangan ahli akademik serta penjawat jawatan tertentu yang berkefahaman Islam dan juga para mahasiswa yang didedahkan dengan ilmu-ilmu sekitar da’wah ini. Apabila kita menyebut tentang menyampaikan ilmu-ilmu berkaitan da’wah dan disiplinnya ini kepada golongan-golongan ini, maka tiadalah platform lain yang dimaksudkan selain daripada sistem usrah yang dijalankan samada secara sirr/ rahsia ataupun jahar/terang-terangan (seperti usrah yang dibawakan oleh sesetengah pihak) di institusi pengajian tinggi ataupun di rumah-rumah ahli usrah sendiri. Maka penyampainya/ yang mengendalikan usrah-usrah ini pula sudah tentu adalah dari kalangan orang-orang Semenanjung. Daripada usaha mereka inilah akhirnya berkembang ilmu-ilmu sekitar da’wah ini sehingga sistem usrah boleh dikendalikan sendiri oleh pendukung-pendukung da’wah di kalangan anak jati Sarawak sendiri.

Walau bagaimanapun, sebelum ilmu-ilmu dalam pergerakan da’wah ini diperturunkan kepada ahli-ahli usrah, mereka sebenarnya terlebih dahulu telah didedahkan dengan ilmu-ilmu asas berkaitan kefahaman Islam, agar mereka benar-benar faham tentang Islam dengan kefahaman yang sebenar-benarnya sebelum mereka bersedia untuk memikul tanggungjawab da’wah ini. Maka, perkara yang lebih penting untuk diberikan tumpuan kepada masyarakat Islam di sini ialah kefahaman asas yang tulen dan benar terhadap Islam sebelum kita menuju agenda lebih besar. Marilah kita mulakan dengan menyebarkan kefahaman yang benar…


Memulakan dengan yang asas…


Berdasarkan kepada situasi yang saya ceritakan tadi menggambarkan bahawa betapa lemahnya kefahaman masyarakat Islam di Sarawak tentang konsep kesyumulan Islam, yang mana mereka berkefahaman bahawa Islam itu adalah solat, puasa, zakat dan haji; tidak lebih dari itu. Jika ada yang faham pun, bilangannya adalah sangat sedikit…Jelaslah bahawa kita memerlukan lebih ramai lagi orang yang berkefahaman dengan kefahaman Islam yang sebenar, yang melihat Islam itu sebagai satu cara hidup di mana tidak ada satu aspek pun yang Islam tinggalkan, yang menjadikan ianya sebaik-baik dan hanya satu-satunya agama untuk dianuti…

Untuk memberikan kefahaman yang benar tentang Islam seperti yang saya sebutkan tadi, tidak lain, kita perlu mulakan daripada yang asas. Saya yakin, setiap daripada kita yang terlibat dalam usrah sudah pasti pernah melalui bab awal dalam silibus terawal usrah yang membincangkan tentang sifat-sifat khusus Islam / khasais Islam. Di sana, kita pernah menyebutkan tentang konsep kesyumulan Islam, Islam Itu Menyeluruh. Maka dari konsep itulah kita faham bahawa Islam itu adalah segala-galanya, termasuklah dalam hal politik. Maka kita tahu bahawa tidak sepatutnya mengenepikan soal politik apabila kita berkata Islam itu menyeluruh. Lihatlah, kita dahulu juga pun bermula dari sini juga, jadi untuk memberikan kefahaman yang jelas kepada yang lain, kita mulakan di sini juga untuk mereka…start from the scratch…kita mulakan dari yang asas. Dari kefahaman asas yang jitu yang boleh membentuk individu muslim/fardhu muslim yang sejati, sehingga pembentukan keluarga muslim/baitul muslim sehinggalah ke peringkat bernegara dan berpolitik….dari mengucap dua kalimah syahadah sehinggalah kepada mendirikan kerajaan Islam seperti yang diajar sendiri oleh Nabi Muhammad S.A.W…

Maka untuk melancarkan kefahaman Islam yang jitu ini, kita hendaklah memulakannya di setiap peringkat di mana kita mengambil kira setiap golongan sebagai sasaran. Dari peringkat remaja sekolah sehinggalah ke golongan warga emas. Di sini, kefahaman yang dimaksudkan ialah menjelaskan kepada masyarakat tentang sifat-sifat Islam yang umum, agar kefahaman mereka tentang Islam menjadi lebih meluas, bukan setakat membincangkan hukum-hukum fiqh ‘ibadah yang kemudiannya akan diulang-ulang sekitar persoalan yang sama.

Satu perkara yang amat melapangkan dada ialah apabila saya melihat bahawa sudah wujud pihak-pihak yang sudi menggerakkan usrah ataupun sekurang-kurangnya program Islamik yang umum seperti mengadakan aktiviti-aktiviti santai yang Islamik, mengadakan ziarah mingguan ke sekolah-sekolah berasrama, mengadakan kelas tuisyen percuma, dan lain-lain lagi kepada pelajar-pelajar sekolah. Tidak kurang juga pihak-pihak tertentu yang bergerak di bawah badan-badan sukarela gerakan Islam bagi membantu melakukan kerja-kerja amal untuk masyarakat kampung di Sarawak. Ini sudah pasti membuktikan konsep Islam yang ternyata menunjukkan Islam bukan sekadar solat berjemaah di masjid, mendengar kuliah dan ceramah, tetapi lebih dari itu. Penglibatan badan-badan Islam sukarela juga memberikan kelebihan kepada da’wah Islamiah di mana ahli-ahlinya dapat mendekatkan diri kepada masyarakat, dan kelebihan ini akan digunakan sebagai kesempatan secara tidak langsung untuk menyebarkan da’wah di kalangan masyarakat kampung. Inilah yang saya maksudkan dengan bermula dari yang asas…


Bekerjasama dan mengelakkan perselisihan…


Bagi ahli-ahli yang bergerak dalam sistem usrah, kita sudah pasti tidak asing lagi dengan nama-nama gerakan Islam seperti yang wujud di Malaysia. Di Sarawak juga tidak ketinggalan di mana setiap mahasiswa yang menyertai sesi usrah pasti akan bertembung dengan nama-nama ini. Apa tidaknya, hampir di seluruh IPT tidak kira swasta ataupun awam mempunyai usrah-usrah yang dikendalikan oleh individu-individu dalam gerakan ini.

Walaupun kita dapat lihat gerakan-gerakan ini mempunyai nama yang berbeza-beza dan golongan yang membawa gerakan ini juga berbeza pangkatnya, namun kita tetap pasti bahawa matlamat gerakan-gerakan ini hanyalah satu; untuk menjalankan kewajipan da’wah Islamiyyah, menyebarkan kefahaman Islam yang sebenarnya, dan bergerak ke arah menegakkan agama ALLAH S.W.T.

Namun, satu fenomena yang tidak sedap didengar ialah apabila ada sesetengah pihak yang terlibat dalam gerakan-gerakan ini sendiri yang menuding jari menunjukkan kelemahan-kelemahan yang ada pada jemaah yang lain. Jemaah di sebelah ini menunjukkan kelemahan jemaah yang ada di sebelah sana, dan begitulah sebaliknya. Saya tidak mahu menerangkan dan memberi contoh-contoh dakwaan yang dilontarkan oleh jemaah masing-masing kepada jemaah lain. Padahal, kesemuanya menuju ke arah matlamat yang sama. Sama-sama bercita-cita mahu menegakkan Islam, sama-sama mahu memberikan kesedaran kepada masyarakat, sama-sama membenci thaghut….maka kenapa masing-masing mahu membuka pekung di dada saudara seIslam sendiri yang sebenarnya bergerak menuju matlamat yang sama, dan pada yang sama, membiarkan musuh Islam menyelinap masuk memasukkan jarum-jarum menghancurkan agama di masa kita masih sibuk berbalah sesama sendiri?

Kenapakah kita tidak boleh melupakan sahaja perselisihan yang tidak bermakna itu dan menjadikan matlamat kita sebagai fokus utama. Kenapa tidak bersatu sahaja, daripada berpecah dan membentuk jemaah yang baru? Bukankah ia akan memburukkan lagi keadaan?

Baru-baru ini, seorang sahabat yang sama-sama terlibat dalam gerakan Islam ada menyatakan pendapatnya terhadap satu jemaah (yang mana saya sendiri merupakan ahli jemaah yang dia maksudkan), “Setahu saya, bukankah jemaah ini ..itu ini, itu ini….?” dan kemudian dia menyatakan pendapatnya kepada saya, yang mana salah satunya berbunyi “Bagi saya, salah satu daripada faktor yang penting dalam memilih jemaah / kejayaan da’wah ialah uslub da’wah itu sendiri. Kalau uslub da’wah itu tidak dapat diterima oleh masyarakat, maka bagaimana nak berjaya?”.

Jawapan saya kepadanya “Oleh sebab itu, kita kena bersatu. Di mana ada platform yang mudah diterima masyarakat, dan platform mana yang mampu membawa kita dekat kepada masyarakat, platform itu yang kita gunakan. Jika masyarakat boleh terima suatu platform tersebut, maka marilah sama-sama untuk kuatkan platform itu”.

Bagi saya, jemaah yang nyata menunjukkan kesyumulan Islam dalam pergerakannya merangkumi dari golongan petani, nelayan, penoreh getah, kepada golongan korporat sehinggalah kepada golongan ulama’. Ianya jemaah yang mengambil kira dan menerima penglibatan sesiapa sahaja yang sudi bergerak untuk kepentingan Islam. Dan saya meyakini jemaah yang pemimpinnya adalah ulama’. Jemaah yang merasai sendiri keperitan dan penindasan daripada golongan yang menyeleweng dan bukan hanya duduk di bawah penghawa dingin, tetapi jemaah yang turun ke padang untuk membantu masyarakat. Ianya bukanlah jemaah hanya untuk jurutera-jurutera sahaja, tetapi untuk semua. Dan anda juga mempunyai pilihan dan pendapat anda sendiri.

Masih jauh lagi perjalanan untuk menyedarkan jumlah besar masyarakat di Sarawak tentang perlunya kerajaan Islam yang menegakkan hukum-hukum ALLAH S.W.T.
Kesedaran tentang da’wah juga masih dilihat dalam skop yang sempit oleh kebanyakan masyarakat di sini. Maka mulakan dengan da’wah umum. Apabila asas sudah kuat, barulah kesedaran akan timbul. Barulah masyarakat akan faham. Barulah masyarakat boleh dibawa kepada agenda yang lebih besar lagi dalam rangka memajukan umat dan menegakkan hukum Islam.

Inilah mesej utama dalam tulisan saya ini sebenarnya. Saya ingin berpesan kepada semua ahli dari semua jemaah yang mendakwa membawa Islam, agar bersatu untuk mencapai matlamat yang sebenar. Mari kita menggembleng tenaga dan mengumpul lebih banyak idea yang boleh kita gunakan untuk menyebarkan kefahaman Islam yang sebenar ke dalam masyarakat. Kita mulakan dengan yang asas, dan apabila telah sempurna tapak yang kukuh, barulah kita teruskan langkah yang seterusnya. InsyaALLAH, Islam akan menang. Kita bekerja untuk Islam, tidak kira kita berjaya atau tidak, ALLAH tidak melihat kepada keputusan, tapi ALLAH melihat kepada proses dan usaha kita dalam membela agamaNya. ALLAH telah menjanjikan kemenangan Islam, jika bukan masa kita—mungkin di waktu anak cucu kita nanti.

Haji Fadzil Mohd. Noor pernah menyebut dalam bukunya yang bertajuk ‘Aqidah dan Perjuangan, yang berbunyi “Kebenaran (haq) itu walaupun dalam keadaan lemah tetapi akhirnya ia akan menang.”

Sayyid Qutb dalam surat terakhir beliau kepada adiknya telah menulis sebelum beliau syahid di tali gantung : “Kita selalu akan merasa sempit dada jika kita merasakan kitalah yang memulakan dan mengakhiri perjuangan ini. Tetapi kesempitan ini tidak akan terasa jika kita merasai bahawa kita menyambung perjuangan yang lalu dan akan diteruskan oleh generasi yang akan datang. Adikku, usahlah engkau gerun dengan tali gantung yang akan menjerut leherku ini.”

Janganlah kita berbalah memikirkan soal jemaah mana yang lebih hebat, yang mana satu adalah paling baik, yang mana satu lebih ideal. Sedarlah, jemaah yang paling ideal, paling sempurna hanyalah pada jemaah Nabi Muhammad S.A.W. dahulu. Jalan kejayaan hanya ada pada kesatuan di zaman ini. Hayatilah makna pepatah Melayu “Bersatu teguh, bercerai roboh”. WaLLAHu’a’lam bis showaab.


Ibn ‘AbdiLLAH / Ghulam asSarawaki
12 Januari 2008 / 3 Muharram 1429H

No comments:

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun