Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Monday, June 30, 2008

Muslimat Dan Perjuangan

Sudah menjadi sunnah dalam berjuang menegakkan Islam, memang akan sentiasa ada pertarungan antara yang haq dan yang bathil. Dalam pertarungan ini, pasti akan ada para pejuang yang terseksa. Ini dapat kita saksikan di mana-mana sahaja, dan negara kita juga tidak terkecuali. Di antara para pejuang ini, terdapat juga pendokong yang terdiri daripada muslimat-muslimat yang kuat iman dan semangatnya. Mereka juga turut terseksa dalam menegakkan al-haq. Jika dibandingkan dengan kesusahan pejuang-pejuang Islam di tanah air kita, muslimat yang mendokong perjuangan Islam di luar negara seperti di Mesir contohnya, menghadapi tekanan dan seksaan yang jauh lebih teruk lagi.

Kita dapat lihat dalam kenyataan sejarah bagaimana Muslimat Mesir yang berjuang bersama-sama dengan Ikhwanul Muslimin menghadapi penyeksaan dalam penjara.

Seorang pemimpin muslimat Mesir, Zainab al-Ghazali pernah diseksa di dalam penjara sehingga wajahnya dilihat seperti seorang yang berusia sembilan puluh tahun sedangkan umurnya baru sahaja dalam lingkungan empat puluhan. Bagaimanakah seksaan yang dihadapinya?

Zainab al-Ghazali diseksa di dalam bilik kurungan yang dipanaskan udaranya dan pada waktu musim dingin sewaktu di tengah malam, dipasangkan penyaman udara dan diletakkan di atas air batu serta dilepaskan anjing ganas untuk menyerangnya. Dalam keadaan seperti ini, beliau tidak meletakkan harapan lain selain daripada iman kepada ALLAH SWT. Beliau meletakkan harapan dan membulatkan hatinya hanya kepada ALLAH SWT. Anjing ganas yang lapar dibiarkan terlepas dalam bilik kurungannya dan anjing itu cuba menerkam dengan ganas Zainab al-Ghazali. Tetapi, dalam keadaan seperti itu, anjing yang ganas tadi tidak pula menerkamnya, sebaliknya selama beberapa jam anjing itu menjilat tubuh Zainab dan dilihat pakaian putih yang dipakainya sedikit pun tidak terkoyak dan tiada kesan gigitan anjing pun yang terdapat pada tubuhnya.

Dalam keadaan diseksa sedemikian, Zainab al-Ghazali sempat berda’wah sehingga seorang pemuda yang terlatih yang ditugaskan untuk menyeksa para pejuang Islam telah kembali ke jalan ALLAH SWT setelah dia melihat ketabahan dan kesabaran Zainab al-Ghazali. Pemuda itu berkata kepada Zainab, “Wahai ibuku, selama ini aku tidak pernah sujud kepada ALLAH SWT tetapi selama engkau berada di dalam tahanan ini, aku ditugaskan untuk menyeksa engkau. Sepanjang yang aku perhatikan terdapat perkara-perkara yang luar biasa yang tidak pernah aku lihat. Oleh itu, ajarkanlah aku bagaimana aku hendak mengenali ALLAH SWT dan bagaimana aku hendak mendirikan solat serta tunduk kepada ALLAH SWT.” Zainab al-Ghazali semasa diseksa sebegitu hebat dengan izin ALLAH SWT telah menyelamatkan seorang pemuda yang sesat dan hanyut oleh sistem jahiliyah, sekularisme, dan sebagainya.

Bagaimanakah pula penyeksaan yang dialami oleh dua orang adik perempuan Sayyid Qutb (iaitu Hamidah Qutb dan Aminah Qutb)?

Mereka ditahan bersama-sama di dalam sebuah penjara tentera seperti yang dialami oleh Zainab al-Ghazali. As-syahid Sayyid Qutb RahimahuLLAH sebelum digantung mati sebagai syahid telah sempat menulis surat kepada adik perempuannya dan berkata kepada adik perempuannya itu, “Wahai adikku, barangkali sekarang ini kau sedang melihat dengan gerun tali gantung yang akan menjerut leherku ini. Kita akan merasai perjuangan kita ini sempit dan kita yang akan mengakhiri perjuangan kita ini; tetapi apabila kita memikirkan bahawa perjuangan kita ini bukan kita yang memulakannya dan bukan kita yang menamatkannya, maka ketika itulah kita rasakan bagaimana luasnya perjuangan kita, bagaimana luasnya keluarga kita kerana keluarga kita bukan keluarga yang diikat oleh keturunan darah tetapi keturunan kita diikat oleh kesatuan ‘aqidah La Ilaha IllaLLAH Muhammad al-RasuluLLAH.”

Contoh yang paling tinggi yang pernah ditunjukkan oleh Sahabiyyatul Rasul (Muslimat) bersama RasuluLLAH SAW, ialah kisah seorang muslimat yang bernama Nasibah binti Ka’ab al-Ansoriyyah.

Ketika dalam peperangan Uhud, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya telah gugur syahid di medan perang. Dia kematian ayah,anak dan saudara tetapi Nasibah tidak mempedulikan hal itu, malah apa yang ditanya ialah bagaimanakah keadaan RasuluLLAH SAW. Apabila sahabat-sahabat memberitahu bahawa Rasul SAW selamat, Nasibah lantas menjawab,”Segala penderitaan dan musibah yang menimpaku, setelah ku tahu selamatnya Rasul SAW maka segala kesusahan itu tidak lagi memberi apa-apa erti kepadaku”. Ertinya, bagaimana kita melihat semangat dan keimanan sehingga meletakkan kasih dan kecintaan mereka kepada ALLAH dan Rasul melebihi kasih kepada yang lain.

Perbuatan Nasibah ini menepati intipati hadith RasuluLLAH SAW, yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a, yang bermaksud:

“Tiga perkara yang apabila seseorang itu ada padanya maka dia telah mendapat kemanisan iman. Pertama: ALLAH dan RasulNya lebih dikasihi daripada yang lain. Kedua: Dia hendaklah kasihkan seseorang Islam dan tidak kasihkan seseorang itu melainkan kerana ALLAH SWT. Ketiga: Dia hendaklah benci untuk kembali kepada kufur seperti dia benci dicampakkan ke dalam api neraka.”

Hal ini juga pernah diucapkan dan dibuktikan oleh seorang Muslimah yang baik, yang tinggi akhlaqnya, yang ta’at kepada ALLAH SWT, iaitu Rabi’atul Adawiyah dalam satu ucapan sya’irnya, di mana beliau berkata:

“Wahai Tuhanku, apabila sah aku mendapat kasihMu, maka segala-galanya di dunia ini tidak ada erti lagi.

Kerana apa yang ada di atas tanah ini adalah fana’”.

Emas dan perak yang menjadi kebanggaan kaum wanita pada hakikatnya berasal dari tanah yang kemudiannya dibakar hangus lalu jadilah ia emas dan perak yang dipuja, tetapi pada hakikatnya adalah tanah maka sebab itulah Rabi’atul Adawiyah menolak seluruh kesenangan dan keseronokan hidupnya untuk melaksanakan tanggungjawabnya kepada ALLAH SWT.

Semangat seperti inilah yang dapat kita lihat sekarang ini di kalangan muslimat kita, di mana mereka sanggup melekangkan gelang emasnya apabila diminta pengorbanan untuk meneruskan nadi perjuangan Islam ini. Ada muslimat kita yang pernah mengorbankan harta kesayangannya berupa kalung permata apabila diminta untuk tujuan ini. Ini adalah contoh bagaimana semangat seperti ini harus dijadikan teladan.

Kita lihat bagaimana semangat perjuangan dan pengorbanan itu terus hidup di kalangan muslimat kita dan kita yakin bahawa selama ada semangat dan pengorbanan seperti ini maka InsyaALLAH gerakan Islam akan terus bergerak dan perjuangan Islam akan bertambah hebat, AMIN Ya Rabbal ‘Alamin.

Rujukan:
‘Aqidah dan Perjuangan tulisan Haji Fadzil Mohd Noor.

Tulisan berkaitan di sini. (ihsan daripada blog sahabiah http://syahadah86.blogspot.com/)

Ibn ‘AbdiLLAH/ Ghulam asSarawaki
22 Februari 2008/ 15 Safar 1429H

1 comment:

Anonymous said...

salam....kpd semua. sbg renungan...muslimat pd masa kini harus tambahkn kekuatan diri dengan iman dn taqwa,..tambahkn usaha utk mencr ilmu agar dpt membantu dlm perjuangan islam...bukan shj duduk di rumah untuk menjaga kebajikn keluarga..tp jgn abaikn pulak..zmn ini sgt mencabar..teruskan perjuangan..insyaALLAH...

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun