Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Sunday, May 24, 2009

Fiqh Waqi' Sarawak: Ke Mana Perginya Asatizah Local Kita?


Assalamu’alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh,


AlhamduliLLAHi ‘alaa kulli haal,

Segala puja-puji ke hadrat Rabbul ‘Izzati ALLAH SWT atas segala-galanya,

Selawat dan salam tanda kecintaan sejati kepada hamba-Nya yang paling mulia, Muhammad Al-Rasul , ahlul bayt serta para sahabat baginda.


Firman ALLAH SWT yang bermaksud:

“Dan hendaklah ada (tersusun) di antara kamu, segolongan umat yang (tetap) menyeru kepada kebaikan dan menyuruh berbuat ma’ruf dan melarang (melakukan) yang munkar. Merekalah orang-orang yang berjaya” – Ali Imran ayat 104.


Ayat ini saya tujukan kepada anak-anak Sarawak yang bersekolah di sekolah agama ataupun yang mengaji agama sekarang ini, tidak kira di luar Sarawak, lebih-lebih yang berada di Sarawak.

Maaflah, mungkin ayat yang saya gunakan ini tidak kena dari segi penggunaannya, mungkin tidak kena dengan asbabun nuzul / sebab turun ayat ini. Kerana saya bukan dari aliran belajar agama secara mendalam. Saya tidak pernah mengambil jurusan agama di universiti, melainkan belajar Tamadun Islam di peringkat permukaan sahaja.


Saya dulu pernah bercita-cita nak jadi orang agama. Bukan jadi ustaz biasa! Jujur saya katakan – saya pernah menyimpan cita-cita mahu menjadi mufti negeri Sarawak suatu ketika dahulu. Segar di ingatan lagi, waktu itu saya di tingkatan tiga. Baru sahaja selesai PMR. Selalu juga melihat ALLAHyarham atuk saya dikunjungi anak muridnya yang sekian ramai. Belajar agama dari atuk. Melihat kesungguhan atuk mengajar agama kepada masyarakat tempatan menyebabkan saya berminat untuk mengikut jejak langkah atuk, cumanya saya nak lebih dari itu! Saya mahu jadi mufti!

Walau bagaimanapun, keadaan di waktu itu di mana saya tidak pernah berpeluang untuk mempelajari sebutir habuk bahasa Arab menyebabkan saya beransur hilang semangat. Tambahan pula tidak bersekolah agama, basic agama hanya diperolehi daripada sesi kelas Fadhu ‘Ain dan juga silibus Pendidikan Islam PMR. Maka cita-cita tersebut pun berkubur, berlalu dengan masa, dibuai jauh hanyut oleh angin yang bertiup….

Itu cerita cita-cita saya. Mungkin tidak banyak kaitan dengan mesej yang saya mahu bawa di sini.


Kita kurang ustaz tempatan.

Ya! Saya sangat setuju dengan penyataan itu. Jikalau diamati di Sarawak ini, saya boleh katakan bahawa 95% daripada ustaz di Sarawak ini adalah dari kalangan orang Semenanjung. Biasanya Kelantan ataupun Kedah. Kalau tak pun, Pahang.

Maka saya tertanya-tanya, ke manakah perginya ustaz Sarawak kita?


Sayangnya dan malangnya, dengan bilangan ramai yang enrol ke dalam sekolah agama, tidak ramai yang bercita-cita mahu jadi ustaz. Lebih-lebih lagi di zaman IT sekarang, pastinya yang top 3 ataupun 4 ataupun 5 dalam list cita-cita diisi dengan perkataan-perkataan seperti ‘doktor’, ‘engineer’, arkitek’ dan sebagainya.


Tidak ramai yang mahu menjadi ustaz.

Ya! Itulah hakikatnya. Tidak ramai anak tempatan yang mahu jadi ustaz. Tidak ramai yang sanggup mendidik anak-anak tempatan, mengisi mereka dengan agama. Mungkin gaji yang tidak lumayan. Mungkin memikirkan orang bakal mempersoalkan “ape bende ko nak jadi ustaz ni? Belajar tinggi-tinggi, jadi cikgu je ke? Belajar jauh-jauh ke Mesir, takkanlah nak jadi guru J-QAF sahaja”. Mungkin itu antara yang bermain di fikiran. Buntu juga memikirkan.


Realiti di Sarawak sekarang ini memperlihatkan bahawa masih ramai lagi yang ‘buta agama’. Maafkan saya, tapi itulah hakikatnya. Masih ramai yang tidak mengerti agama dengan sebaik-baiknya. Masih ramai yang tidak settle pada perkara yang terlalu basic. Kasihan juga saya melihatnya. Jangan cerita bab khilaf mazhab, wudhu’ pun ada yang mula dengan basuh telinga dahulu! Sungguh!

Seperti yang saya katakan tadi, majoriti asatizah/ustaz-ustaz adalah dari kalangan orang Semenanjung. Suatu hari nanti, pasti ramai yang balik negeri juga dengan tangggungjawab masing-masing di negeri sendiri. Maka saya bertanya, sampai bilakah pergantungan kita dengan ustaz-ustaz yang datang dari ‘overseas’ ini? Sampai bila hanya berharap dengan ustaz-ustaz dari Melaya ( istilah orang Sarawak untuk Semenanjung Malaysia)?


Saya sebut perkara ini bukan hanya mengenangkan tidak ada ustaz-ustaz dari kalangan orang Sarawak yang mengajar di sekolah-sekolah, tetapi juga yang terlibat dalam medan da’wah yang lebih bersifat umum dan menghala kepada masyarakat awam. Tidak ramai ustaz-ustaz Sarawak yang dapat dilihat melibatkan diri dalam program-program ziarah da’wah, kemasyarakatan, hatta di dalam ceramah-ceramah dan kuliah pun nampaknya masih tidak ramai lagi ataupun mungkin di sesetengah kawasan langsung tidak ada ustaz Sarawak.


Baru-baru ini saya sempat ‘menjenguk’ sekitar Kampung Iran dan Kampung Tanjung Belipat serta kampung-kampung yang lain di sepanjang jalan Bintulu-Miri, menemani Ustaz saya untuk research PhD beliau. Singgah sahaja di musolla, masjid ataupun surau, nama-nama ustaz yang disebut asalnya dari Pahang, Kelantan, Kedah, itu sahaja. Mana perginya orang Sarawak?

Dan yang lebih menyedihkan lagi, di negeri sendiri ini pun masih ada lagi ustaz-ustaz Sarawak yang tidak sanggup untuk berkorban duduk di kawasan-kawasan ulu pedalaman menyampaikan da’wah Islam. Kebanyakan mahu hidup selesa, maka tinggallah ustaz-ustaz Semenanjung seorang-dua orang berjuang bermati-matian mendidik penduduk kampung di pedalaman. Ke mana perginya Ustaz Sarawak kita?!


Di program-program anjuran NGO dan badan-badan da’wah seperti Yayasan Amal Malaysia, JIM, ABIM dan sebagainya , ramainya orang Semenanjung. Ustaz-ustaz yang ada pun adalah daripada kalangan orang Semenanjung. Hanya satu-satu setengah kerat sahaja Ustaz Sarawak.


Mana perginya orang-orang kita?


Saya tidak mahu memperpanjangkan entri ini, maka saya tutup dengan dua persoalan ini;

  1. Adakah ada lagi ustaz-ustaz dari kalangan orang Sarawak dalam masyarakat kita ini?
  2. Andaikata memang ada, ke manakah perginya ustaz-ustaz dari kalangan orang Sarawak ini? Ke mana perginya orang local lepasan Azhar, Madinah dan lain-lain, ataupun setidak-tidaknya dari UIAM? Kenapa jarang-jarang sekali wajah-wajah asatizah Sarawak yang muncul dalam program-program da’wah dan kemasyarakatan?

Kita maklum bahawa kristianisasi semakin hebat di Sarawak ini, kita saksikan sendiri bagaimana pengorbanan mubaligh-mubaligh mereka dalam menyampaikan risalah agama mereka – mereka sanggup memasuki ceruk-ceruk ulu untuk mengkristiankan penduduk di sana, dan pada masa yang sama – kita kata kita risau dengan perkembangan seperti ini tetapi kita tak buat kerja!

Katanya risau tetapi tidak mahu berkorban! Katanya risau tetapi di hujung minggu masih boleh duduk selesa di atas sofa menonton TV bersama keluarga! Katanya risau tapi masih mahukan kerehatan dan senang-lenang! Katanya risau tapi usrah pun tidak hadiri!

Saya mohon maaf dengan sebanyak-banyaknya andai terkasar dan berkasar bahasa dalam penulisan ini. Saya tidak bermaksud untuk memberontak bersikap kurang ajar terhadap golongan ustaz-ustaz Sarawak ini, malah saya hormati mereka. Dan saya juga tidak bermaksu untuk membuka pekung di dada orang Sarawak mahupun asatizah Sarawakian.

Cuma, saya mempertikaikan adakah sudah selesai segala kerja dan amal islami kita dengan hanya mengajar di sekolah menghabiskan silibus kemudian di hujung minggu duduk di sofa menonton ASTRO bersama keluarga, tanpa mempunyai inisiatif untuk mendekati masyarakat melalui program-program da’wah yang banyak merata?


Maka, saya menyeru kepada para pelajar sekolah agama, pelajar jurusan agama di IPT-IPT, serta graduan jurusan agama, isikanlah kekosongan ustaz-ustaz Sarawak bagi mengisi kekosongan jiwa di kalangan masyarakat yang sudah semestinya perlu diisi dengan ruh-ruh beragama!


Bangkitlah Asatizahku! Giatkanlah diri dalam pelbagai lapangan amal Islami dan gunakanlah peluang-peluang yang ada untuk da’wah dan Islam! Marilah sama-sama belajar berkorban untuk Islam!


Ayuh, orang Sarawak! Bangkitlah berjuang untuk Islam!


Wassalam,


Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,

9.27am,

25 Mei 2009, Isnin,

Bintulu, Sarawak.

1 comment:

Wira Islam said...

"dibuai jauh hanyut oleh angin yang bertiup…."

ada x kena sikit ayat sastera ni. xtau la takut maqam ana ni xdpt fhm sastera tinggi nta. huhu...

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun