Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Monday, May 4, 2009

SISTERS IN ISLAM: APABILA SI JAHIL MULA BICARA SOAL AGAMA!


Assalamu’alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh,


Saya mulai bosan dengan puak yang satu ini.

Kalau dulu, satu dunia heboh dengan berita mengenai seorang wanita yang menjadi khatib dan Imam Solat Jumaat. Ahli jemaah lelaki pula tanpa segan silunya sanggup menjadi makmum kepada imam sesat ini. Inilah dia natijah yang berlaku di antara dua persimpangan; samada orang-orang ini tidak cukup ilmu ataupun terlebih ilmu lalu tidak mengenal sempadan ilmu yang sebenarnya sehinggakan liberalisasi dalam soal agama juga diterima!

Dr Aminah Wadud, perempuan yang seorang ini merupakan salah seorang daripada individu yang merupakan key player, menaungi pergerakan Sisters In Islam (SIS).


Siapa tidak kenal dengan SIS ini?


Saban hari ada saja isu yang dilontarkan yang kelihatan seolah-olah mahu merombak semula segala ijtihad para ulama’ yang berpasakkan nas dan dalil-dalil yang qat’I (jelas). Apa yang lebih menyedihkan, bukan sahaja perkataan ulama’ mahu dilakukan koreksi, malah perintah yang berbentuk direct order daripada Rasul SAW pun mahu dipersoalkan lagi. Nak kata macam mana, kalau nama pun sudah liberal, pendapat-pendapat dhaif dari kitab-kitab tidak muktabar pun sanggup dijaja untuk kepentingan ‘memperjuangkan hak wanita’, kononnya.


Tuan-tuan sekalian, kita tidak perlu hairan apabila ada golongan macam ini wujud di zaman ini. Sedangkan di zaman selepas kewafatan Nabi pun ada orang sanggup reka hadith-hadith palsu untuk kepentingan mereka sehinggakan ada yang mengaku Nabi, apatah lagi di zaman cacamarba karut-marut yang disebut zaman fitan penuh fitnah ini, makinlah terbuka luas untuk penyelewengan-penyelewengan terhadap agama.

Kalau semalam orang mahu cipta nas-nas palsu dalam agama, hari ini agendanya ialah memutarbelitkan nas-nas yang sudah qat’I dalam agama. Mungkin juga tidak sengaja mahu putarbelit dalil, tapi keinginan untuk bersama-sama terlibat dan mengkaji dalil-dalil dan juga ingin turut serta mentafsir tanpa berbekalkan ilmu dan kelayakan yang sepatutnya turut menyumbang ke arah pemesongan puak SIS ini.



Dalam laman web mereka, mereka begitu bersemangat mahukan reformasi ke atas muslim family law di Malaysia. Katanya, undang-undang yang dilaksanakan seolah-olah merendahkan martabat wanita daripada kaum lelaki serta membuka ruang kepada keganasan rumahtangga. Mereka juga mempersoalkan keadilan dari segi pembahagian sistem faraidh/pembahagian pusaka yang dilaksanakan, dengan hujjah pembahagian perlu disamaratakan. Jelas sekali ini menolak prinsip yang ditetapkan dalam Al-Qur’an! Ayat Al-Qur’an jelas menyatakan tentang perlaksanaannya dalam ayat-ayat berikut: An-Nisa’ ayat 155, An-Nisa’ ayat 12 dan An-Nisa’ ayat 176. Andai mereka mahu menuruti Al-Qur’an pun, mereka sudah tersasar darinya akibat salah tafsiran sendiri!


Reform is possible—and eminently desirable—on several grounds. First, the Qur’an directly upholds principles of Islam that support relationships based on equality between men and women, and between husbands and wives. Furthermore, these laws are based on divine and immutable. The codified law is not the sacred Syariah itself, but the product of human engagement with the revealed text. Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi himself has supported the idea of reform, saying that ‘the renewal of Islamic thought must be an on-going process --- ensuring the universality of the message, its pluralism and diversity, and not be ossified and fossilised by blind imitation of traditional thought and opinion’.”

Saya tidak faham bagaimana SIS begitu bersemangat untuk melakukan reformasi terhadap Islamic Family Law, hanya berdasarkan kefahaman yang cetek terhadap makna Al-Qur’an serta berdalilkan kata-kata Pak Lah - ‘the renewal of Islamic thought must be an on-going process --- ensuring the universality of the message, its pluralism and diversity, and not be ossified and fossilised by blind imitation of traditional thought and opinion’.

Siapakah Dato’ Seri AbduLLAH Ahmad Badawi di mata mereka sehinggakan kata-kata seperti ini boleh dijadikan sandaran? Adakah dia seorang ulama’ ataupun umara’? Adakah dia pernah mengarang kitab-kitab besar? Adakah dia terlibat dengan dunia fatwa?

Maaf! Bukan Pak Lah yang saya condemn! Tapi perbuatan taklid terhadap kata-kata manusia yang saya sanggah, lebih-lebih yang tiada sandaran.

Ingatlah, setiap yang kita ikuti itu, kita akan dipersoalkan mengenainya di akhirat nanti! Maka SIS sepatutnya sudah bersedia untuk menjawab soalan-soalan yang bakal ALLAH kemukakan di akhirat nanti selagi mereka tidak mahu mengubah cara mereka!



“Secondly, existing Islamic family laws in Malaysia contravene provisions of the Federal Constitution, such as Article 8(2), which specifically forbids discrimination on the basis of gender. As they stand, the individual family laws in each State also violate key aspects of our domestic policies, and contain provisions that have proven inequitable compared to civil laws governing the same matters for non-Muslims.

Malaysia must also institute legal reform if it is to fulfill its commitments to international human rights standards. Our country is a signatory to the UN Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women and the UN Convention on the Rights of the Child. In addition, Malaysia is morally—if not legally—bound to observe the Universal Declaration of Human Rights, which is generally recognised as international customary law, the Beijing Declaration and Platform for Action and the Non-Aligned Movement’s Putrajaya Declaration, which Malaysia strongly promoted in its role as host and chair of the meeting at which it was adopted.


Finally, our Islamic family laws must reflect the realities of modern life. As the Prime Minister said: ‘Ensuring the rights of women will require reform and renewal in Islamic thought… The problems that contemporary Muslim societies are confronted with today are not the problems of the sixth century, and the solutions we need today do not lie with the notion of a Syariah purportedly final and complete fourteen hundred years ago - particularly in the case of women.’ Our laws must, therefore, address the complexities and realities of modern life while accounting for the universal and eternal principles of justice and equality in Islam
.”

Memetik kata-kata di atas, apa yang SIS maksudkan dengan diskriminasi antara jantina? Adakah ada sistem kasta ataupun perhambaan terhadap golongan wanita yang diamalkan sekarang sehingga wujudnya statement batil seperti ini? Wanita menjadi ahli lembaga pengarah syarikat-syarikat besar dan ada yang sudah sampai ke tahap memegang portfolio sebagai menteri, adakah itu tanda diskriminasi sedang berlaku?


“Finally, our Islamic family laws must reflect the realities of modern life.”……

Hoi SIS! Adakah kalian menafikan bahawa Islam itu merupakan sesuatu yang akan sentiasa bersifat applicable setiap masa? Saya pun hairan juga apa sebenarnya yang ingin dinafikan sangat oleh puak SIS ini?

Nak kata adanya pemerasan terhadap wanita, kebarangkalian yang ada bukanlah akibat implementasi Sistem yang diwarisi turun-temurun sejak 1400 tahun dahulu itu, tapi akibat kejahilan orang yang tidak mahu mengambil ilmu ataupun akibat nafsu serakah lelaki itu sendiri. Jangan disalah pada syari’at yang hakikatnya bersifat mengubat!

Orang-orang dalam SIS sibuk membicarakan dan mempersoalkan mengenai Muslim Family Law, pembahagian harta pusaka yang katanya bersifat seksisme, menyanggah kata-kata ulama’ dari segi kod pakaian yang dibenarkan di dalam Islam dan sebagainya, tapi kita lihat bagaimana pula mereka sendiri.

Amat menyedihkan, dung dang dung dang kononnya nakkan keadilan dari perspektif Islam, tapi ahli sendiri pun belum dapat menutup auratnya dengan sempurna. Itu baru perkara simple, itu pun tak boleh ikut! Saya tidak mahu kata siapa-siapa….



Saya tidak hairan kalau ada orang kata SIS ini semacam mahu bawa ajaran Islam Liberal di Malaysia. Lihatlah sahaja sikap seolah-olah enggan tunduk kepada hukum ALLAH Ta’ala.


Apa yang lebih teruk, NGO yang satu ini bersikap menentang perlaksanaan terhadap hukuman hudud ke atas pesalah murtad!

Hoi SIS!!! Bagaimana pula boleh berbicara tentang Islam kalau undang-undang paling besar dalam Islam pun kau tentang! Apakah kelayakanmu sehingga engkau boleh mentafsirkan Al-Qur’an berdasarkan akal fikiran manusia yang sedia jahil ini?!


Sebenarnya, kalau mahu dibuka pekung SIS ini, masih banyak lagi barang perkara yang menjadi isu. Tidak menyokong hukuman hudud, hak wanita sebagai imam solat Jumaat, penafsiran yang terpesong terhadap ayat Al-Qur’an dan bermacam-macam lagi.

Nak didedahkan semuanya pun, saya yakin lebih banyak lagi blog-blog di luar sana yang telah mendedahkan kesesatan mereka.


Maka di sini, saya ingin berpesan kepada muslimat-muslimat sekalian, lebih-lebih lagi yang baru mahu berjinak-jinak dengan Islam, berhati-hatilah dalam memilih wasilah sebagai platform untuk pengislahan diri dan menyertai perjuangan.


Saya dengan tegas menyatakan, SIS BUKANLAH GERAKAN ISLAM YANG SEBENAR, TETAPI IANYA ADALAH PENDOKONG ISLAM LIBERAL YANG NYATA KESESATANNYA! Semoga ALLAH SWT melindungi kita daripada golongan ini, dan semoga ALLAH SWT memberikan hidayah kepada mereka sebelum segala-galanya terlambat!


WaLLAHuta’ala a’lam,


Bacaan Tambahan:

Siapakah Sisters In Islam? Part 1 di sini

Siapakah Sisters In Islam? Part 2 di sini

Siapakah Sisters In Islam? Part 3 di sini

Siapakah Sisters In Islam? Part 4 - FInal Analysis di sini


Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,

4.50 pm,

Isnin, 4 Mei 2009,

Bintulu, Sarawak.

3 comments:

team said...

salam...

sis nie memang dari dulu suke jer menganggu telingaku dgn pendebatan ntah ape2 diorang...
nice sharing...

D'Rimba said...

Allah Maha Besar, bukan itu saja sistem kewangan dan perbankan Islam telahpun diliberalisasikan oleh mereka perlaksana tegar acuan barat sewenangnya....MasyaAllah selamatkanlah kami anak bangsa yang makin hanyut dan makin karam di lautan kebaratan yang maha dahsyat dengan segala pengaruh kurang elok dan tipu helah fakta sebenar.....Saya amat seru pejuang-pejuang Islam tulen segera berjuang habis-habisan semua ini yang amat membahayakan Muslim seluruhnya.

D'Rimba said...

03-7785 6121, ini adalah nombor pejabat SIS itu. Harap saudara dan sahabat lain gesa mereka bubarkan persatuan ini atau dapatkan pengiktirafan daripada Badan Islam yang sebenar........mereka akan menyebarkan barah di hati anak bangsa terutama Muslim....

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun