Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Sunday, December 14, 2008

PERMANTAPKAN AGENDA MEMBENDUNG KECICIRAN : SIRI 3


“Tidak Membahagi-bahagikan Kerja Kepada Anggota”


Dalam siri yang lepas , faktor kedua yang saya sebutkan ialah “kegagalan dalam sebuah harakah/gerakan Islamiyyah untuk meletakkan seseorang anggota itu di tempat yang sesuai.”. Maka pada entri yang kali ini, faktor seterusnya yang ingin dibincangkan ialah Tidak Membahagikan Kerja Kepada Anggota”.


Menurut Ustaz Fathi Yakan di dalam bukunya “Golongan Yang Tercicir Di Sepanjang Jalan Dakwah”, pembahagian kerja dengan betul kepada anggota gerakan adalah suatu perkara yang amat mustahak kerana tanpa pengagihan tugas yang betul, gerak kerja hanya tertumpu kepada sekelompok kecil dalam gerakan itu tanpa melibatkan lebih dari separuh lagi anggota lain yang tidak mempunyai tugas. Istilahnya, “one man show”.


Situasi ini boleh memberikan kesan yang buruk di dalam sebuah gerakan Islam. Natijah daripada hal ini ialah hubungan antara anggota saban hari semakin lemah dan goyah. Masing-masing mempunyai pendapat dan pendirian sendiri, masing-masing dengan kepalanya sendiri. Lebih malang lagi, hubungan anggota dengan gerakan itu sendiri semakin lama semakin longgar, dan akhirnya putus hubungan antara keduanya.


Dalam situasi ini, anggota gerakan ada yang akan terpengaruh dengan tarikan-tarikan luaran dan akhirnya masing-masing membuat pilihan; ada yang terus bersama perjuangan harakah dan ada pula yang terus cabut lari bersama dengan jalan yang lain.


Sesungguhnya kejayaan sebuah gerakan Islam itu dalam memberi dan membahagi-bahagikan tugas kepada anggotanya merupakan permulaan dan pembuka pintu kepada kejayaan.

Sebuah gerakan yang mempunyai tenaga yang berbagai mestilah menyusun program-program yang sesuai dan mampu dilaksanakan dengan sempurna.


Gerakan itu mestilah mengetahui kecenderungan anggota-anggotanya dan menggunakan kecenderungan mereka itu untuk kepentingan Islam mengikut perencanaan yang dibuat oleh gerakan itu.


Setiap anggota mestilah merasakan bahawa dirinya mempunyai tanggungjawab. Dia mestilah merasakan yang dirinya adalah anggota yang aktif, dengan tidak mengambil kira kerja dan kedudukannya. Pemberian tugas yang betul ialah pemberian tugas yang tidak mengenepikan mana-mana tenaga samada ianya kecil ataupun besar.


Analoginya, bagaikan sebuah kereta yang tidak akan menjadi sempurna tanpa mana-mana bahagiannya. Hilang sebelah tayar, hilang fungsinya untuk bergerak. Hilang sterengnya, ke mana hendak ditujunya?, hilang side-mirror, risiko kemalangan pula menanti. Hilang skru, tertanggal pula plate-numbernya.Begitulah digambarkan betapa vital-nya perencanaan dalam sesebuah gerakan melalui pembahagian tugas kepada para anggotanya.


Semua tenaga hendaklah digunakan, sama seperti penggunaaan batu-bata untuk pembinaan bangunan oleh jurubina yang berpengalaman yang meletakkan setiap batu-bata itu di tempat yang sesuai (hmm, hebat lagi analogi Ustaz Fathi Yakan ni). Bangunan berkenaan itu walaupun dibina dengan batu-bata yang tidak sama ukurannya tetapi apabila bangunan itu telah siap, maka ia akan menjadi sebuah bangunan yang kemas dan kuat.


Ustaz Fathi Yakan merujuk kepada waqi’/ keadaan di tempatnya dengan memberikan contoh yang benar-benar berlaku:

“Di sesetengah negeri, pemberian tugas kepada ahli hanya dibuat di peringkat awal (peringkat murid dan peringkat muda). Tetapi apabila masa berlalu dan setiap ahli itu bertukar dari peringkat murid kepada peringkat pekerja, atau dari peringkat muda ke peringkat tua (matang) dan terus menjadi ketua keluarga atau ketua masyarakat maka mulalah hubungannya dengan gerakan / harakah menjadi renggang. Kerenggangan ini berlaku kerana kesibukannya dan juga kerana kesilapan harakah memilih tugas yang tidak sesuai untuknya. Kadang-kadang bukan sahaja setakat renggang tetapi memutuskan terus hubungannya dengan harakah/gerakan.”


WaLLAHua’alam.


Dipetik terus dari buku “Golongan Yang Tercicir Di Sepanjang Jalan Dakwah” tulisan Ustaz Fathi Yakan, dengan sedikit penambahan dan pengubahsuaian oleh Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki.


Khamis, 4 Disember 2008

3.51 pm,

Kuching, Sarawak.

No comments:

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun