Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Friday, January 23, 2009

Konsert Rihanna : Wajarkah Ia?

Assalamu’alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh..


AstaghfiruLLAHal’azhim... itulah lafaz yang saya rasakan tepat untuk diucapkan apabila membaca headline beberapa buah e-news seketika tadi. Saya akui saya agak terlambat sedikit untuk mengetahui tentang berita ini, tapi saya yakin isu ini masih lagi valid dan panas untuk dijadikan sebagai topik perbincangan ringkas serta patut dijadikan sebagai pentas muhasabah.


Membaca beberapa tajuk berkenaan isu ini, saya terkesima dan terkeliru seketika – lantas timbul beberapa persoalan di minda, antaranya:

  1. betulkah negara Malaysia ini negara Islam?
  2. Adakah perkara ini selaras dengan prinsip Islam Hadhari? Atau adakah ini sesuatu isu yang lain, yang mungkin bagi sesetengah individu perkara ini tidak perlu dikaitkan dengan Islam Hadhari?

Untuk lebih jelas lagi, saya lampirkan beberapa petikan akhbar yang sempat saya baca sebentar tadi.

____________________________________________________________________________________


Petikan dari Bernama:


Kerajaan Luluskan Juga Konsert Rihanna


Kerajaan meluluskan penganjuran Konsert Rihanna, yang akan diadakan 13 Feb ini di Stadium Putra Bukit Jalil, walaupun Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan membantah konsert itu.

Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Mohd Shafie Apdal berkata: "Mereka (Dewan Pemuda PAS) boleh bantah tapi keputusan akhir di tangan kementerian."

Beliau berkata apa yang penting ialah pihak penganjur telah memenuhi semua syarat yang ditetapkan kementerian.

"Perkara utama yang kami lihat ialah sama ada konsert itu selaras dengan budaya Malaysia, tetapi memandangkan industri hiburan sangat dinamik dan kreatif, kita perlu membenarkan rakyat kita mendapat akses untuk itu," katanya kepada pemberita selepas melancarkan sambutan Tahun Baru China 2009 di sini hari ini.

Selasa lepas, Dewan Pemuda Pas Wilayah Persekutuan menyuarakan rasa kesal terhadap syarikat komunikasi tempatan menganjurkan konsert 'Rihanna Live in Kuala Lumpur'.


link ke berita asal: di sini

Versi Bahasa Inggeris (Bernama):

Government Approves Rihanna Concert On Feb 13

KUALA LUMPUR, Jan 23 (Bernama) -- The government has approved the Rihanna Concert, scheduled for Feb 13 at Stadium Putra in Bukit Jalil, despite the Federal Territory PAS Youth's objection to it.

Unity, Culture, Arts and Heritage Minister Datuk Mohd Shafie Apdal said: "They (PAS Youth) can always protest, but the ministry has the final say."

He said what was important was that the organiser had fulfilled all the conditions set by the ministry.

"Our main concern is whether the concert is in line with Malaysian culture, but as the entertainment industry is a very dynamic and creative industry, we must allow our people to have access to it," he told reporters after launching the Chinese New Year celebration at the Central Market here today.

Last Tuesday, Federal Territory PAS Youth expressed its disappointment over the organising of the 'Rihanna Live in Kuala Lumpur' concert by a local company.

Link ke berita asal : di sini

Petikan dari Berita Harian 6 Januari 2009:

Konsert sulung Rihanna di Kuala Lumpur 13 Feb.

KUALA LUMPUR 5 Jan. - Penyanyi terkenal antarabangsa kelahiran Barbados, Rihanna mengesahkan kehadirannya untuk beraksi buat pertama kalinya di negara ini pada 13 Februari depan.

Penghibur yang cukup popular dengan lagu Umbrella dan Unfaithful itu dijadualkan mengadakan konsert sulungnya di Stadium Putra di sini bermula pukul 8.30 malam.

Konsert yang diberi nama Rihanna Live In KL 2009 itu merupakan siri konsert jelajah dunianya sebagai rangka promosi album ketiganya, Good Girl Gone Bad.

Menurut penganjur konsert berkenaan, Pineapple Concerts Sdn. Bhd., Malaysia merupakan negara pertama yang dipilih dalam siri jelajah konsert berkenaan untuk tahun 2009 selepas kejayaan konsertnya di Singapura dan Filipina tahun lalu.

''Kami percaya dengan populariti dan kehebatan Rihanna di atas pentas mampu menarik perhatian penonton untuk menyaksikan konsert sulungnya di negara ini,'' kata Pineapple Concerts dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Pineapple Concerts sebelum ini menganjurkan beberapa siri konsert hebat antaranya Konsert 3 Diva dan Live and Loud 2008 yang menampilkan penyanyi terkenal, John Legend.

Kehadiran Rihanna ke negara ini pastinya ditunggu-tunggu kerana dia antara penyanyi terkenal dunia yang sering kali menampilkan persembahan bertenaga dalam setiap konsertnya.

Tiket-tiket yang berharga RM128 hingga RM328 sudahpun mula dijual dan sebarang pertanyaan dan tempahan, boleh menghubungi talian 03-7711 5000.”

Link ke berita asal: di sini

____________________________________________________________________________________

Membaca artikel-artikel di atas membuatkan saya tertanya-tanya, terutamanya dengan salah satu statement yang dinyatakan oleh Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Mohd Shafie Apdal itu, : "Perkara utama yang kami lihat ialah sama ada konsert itu selaras dengan budaya Malaysia, tetapi memandangkan industri hiburan sangat dinamik dan kreatif, kita perlu membenarkan rakyat kita mendapat akses untuk itu,". Saya terfikir,:

1. apa rasionalnya mengadakan konsert bercorak kebaratan seperti ini dikaitkan dengan realiti bahawa semakin dinamik dan kreatifnya industri hiburan itu?

2. dan pada masa yang sama – saya juga turut mempersoalkan, kalau namanya sahaja pun sudah menggambarkan portfolionya untuk menjaga hal ehwal kesenian, kebudayaan dan warisan, apakah motif untuk membawa masuk konsert artis Barat seperti ini, yang jelas sekali jika dinilai dari sudut moral – akhlaknya amat rendah dan tajuk konsert itu sendiri yang menggambarkan suatu akhlak yang tidak baik (perlu diingatkan bahawa tajuknya Good Girl Gone Bad)?

Lihat pada visi, misi, objektif dan peranan Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KPKKW) pada link ini : di sini

Di sini juga saya sertakan dua URL berkenaan dua prinsip Islam Hadhari yang ingin saya ambil sebagai kayu pengukur, samada tindakan meluluskan konsert itu selaras dengan dua prinsip Islam Hadhari tersebut:

Prinsip Pertama
KEIMANAN DAN KETAKWAAN KEPADA ALLAH

di sini

Prinsip Ke Lapan

KEUTUHAN BUDAYA DAN MORAL

di sini

Daripada dua URL di atas, suka untuk saya highlightkan beberapa petikan berikut, untuk menilai sejauh mana tindakan meluluskan konsert tersebut menepati prinsip-prinsip berkenaan. Antaranya:

Dari Prinsip Pertama:

“Mengikut Hamka, keimanan bermakna kepercayaan iaitu pengakuan hati yang dibuktikan dengan amalan perbuatan yang dilafazkan oleh lidah, akhirnya menjadi keyakinan hidup manusia. Sementara ketakwaan, ianya mengandungi makna seperti berikut:

  1. memelihara hubungan yang baik dengan Pencipta
  2. *memelihara diri daripada perbuatan yang tidak diredhai oleh Pencipta
  3. memelihara dan melaksanakan segala perintah Pencipta untuk diamalkan.”

“Manusia yang beriman dan bertakwa adalah manusia yang sentiasa optimistik, berfikiran terbuka dan memiliki kekuatan jiwa dan emosi yang terkawal untuk mengerjakan yang terbaik bagi diri, keluarga, masyarakat, negara dan makhluk sejagat. *Disamping itu, mereka juga memiliki kemampuan menyaring dan menapis semua perkara atau budaya yang bercanggah dengan norma dan nilai agamanya. Kerana iman dan takwanya kepada Allah membimbingnya ke jalan yang lurus bagi melakukan perkara-perkara yang bermanfaat, oleh sebab keimanan itulah menjadi sumber pelbagai kebaikan.”

“Konsep “Ibadu Rahman” (hamba Allah), dalam al-Quran adalah elemen penting menjana model sumber manusia yang unggul yang menjadi idaman setiap masyarakat membangun. Di antara ciri-ciri manusia ibadu rahman, ialah:

  1. Hidup sederhana, tidak membazir dalam kehidupannya.
  2. Sopan-santun dalam pergaulan dan berkomunikasi
  3. Mentaati segala perintah Tuhannya
  4. Memiliki rasa pertimbangan yang adil dan saksama
  5. Tidak membazir dalam menggunakan rezeki yang dimilikinya
  6. *Menjauhi perkara yang membawa kepada kederhakaan seperti ingkar kebaikan, pembaziran dan;
  7. *Tidak bersekongkol dengan usaha dan perkara mungkar serta tidak terpengaruh dengan budaya negatif sekeliling.
  8. Menjaga dan memelihara kerukunan rumahtangga, menghormati yang lebih tua dan mengasihi yang lebih muda.
  9. Menjaga hak dan maruahnya disamping menghormati hak-hak orang lain.”

Dari Prinsip Kelapan:


“Budaya adalah sesuatu yang berubah mengikut perubahan masa dan tempat. Ada budaya yang menjadi penghalang kepada kemajuan masyarakat dan ada budaya yang membawa kepada kebaikan, kecemerlangan dan ketinggian bangsa dan negara. Budaya yang baik yang perlu kita suburkan sehingga ia menjadi benar-benar utuh dan mewarnai identiti positif umat Islam dan menaikkan imej negara Malaysia ialah budaya yang mengandungi ciri-ciri berikut:-


4.9 Kegiatan kesusasteraan yang mendukung nilai-nilai murni, positif, membangun minda dan memajukan pemikiran rakyat; kemajuan dalam bidang puisi, novel, cerpen dan drama berjalan selari dengan wawasan kemanusiaan yang beradab dan kesucian agama.


4.10 Kesenian yang mengekalkan keaslian yang murni sambil mencari manifestasi-manifestasi baru dan kreatif tanpa mengorbankan nilai-nilai atau bentuk-bentuk asli yang indah dan bermakna; tidak wujudnya penggiat seni yang hidup di luar batas-batas kesusilaan atau budaya yang beretika.


4.11 Budaya pakaian yang menghormati batas-batas agama dan kesusilaan tradisional; aliran-aliran fesyen yang merupakan tiruan dunia fesyen barat atau timur untuk kepentingan kebendaan pereka-pereka fesyen yang tidak mengindahkan nilai-nilai moral atau agama tidak digalakkan; bagi orang Islam fesyen-fesyen pakaian yang menepati kehendak agama dan moral umat Islam boleh dipopularkan atau dipasarkan di dalam dan di luar negeri.


4.13 Budaya hiburan melalui muzik, tarian dan pementasan yang tidak melampaui batas kewajaran yang dibenarkan agama dan moral; kecenderungan pemuda pemudi beragama Islam untuk terlibat dalam budaya hiburan melalui konsert-konsert yang terlalu bebas kerana mengikuti aliran dan gaya baru Barat yang bersifat terlalu liberal dan memberangsang nafsu seks tidak harus dibiarkan merebak dan merosakkan tata susila dan norma-norma umat Islam; stesen-stesen TV milik kerajaan tidak wajar memberi galakan atau ruang dan masa yang istimewa kepada aliran-aliran atau program-program hiburan yang merendahkan akal budi generasi muda dan secara tidak langsung menggalakkan pergaulan bebas lepas antara lelaki dan perempuan walaupun program-program itu berhasil membawa keuntungan besar kepada pihak penaja dari luar atau dalam; mengekalkan budaya hiburan yang sederhana lagi mendidik minda dan tidak menjolok mata adalah penting dalam mengejar kemajuan mengikut “acuan kita sendiri” dan membenteras gejala sosial yang melanda golongan remaja Malaysia hari ini.


4.16 Kesenian tradisional atau moden yang tidak bercanggah dengan dasar iman dan akhlak mulia serta menyerlahkan identiti positif sesuatu kaum atau bangsa; kepelbagaian adat dan tradisi pelbagai kaum dan umat beragama dalam masyarakat Malaysia yang berinteraksi secara aman dan harmonis dipertahankan; aktiviti kebudayaan atau kesenian yang mengandungi unsur syirik, khurafat atau tahyul tidak dibenarkan kepada orang-orang yang beragama Islam.”


Keputusannya, saya serahkan kepada tetamu ziarah sekalian untuk menilai sejauh manakah tindakan meluluskan konsert tersebut selaras dengan dasar-dasar yang diperkenalkan di dalam Islam Hadhari.


Entri ini tidak bermaksud untuk membuat sebarang provokasi ataupun menyerang mana-mana pihak, tetapi ianya adalah lebih kepada pertanyaan daripada seorang rakyat Malaysia yang kebingungan memikirkan kewajaran konsert tersebut diluluskan, yang lebih kurang bernada “Saya ada beberapa persoalan yang ingin diajukan. Saya masih kurang faham berkenaan dengan ……. Jadi, saya mohon jasa baik pihak tuan untuk memberikan penjelasan dan kedudukan sebenar mengenai isu ini”.


WaLLAHuta’ala a’lam,


Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,

11.52pm,

Jumaat, 23 Januari 2009,

Bintulu, Sarawak.

No comments:

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun