Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Monday, January 19, 2009

PRK UPM 19 Januari 2009 : Paling Robotik Dalam Sejarah!


Mahasiswa hari ini adalah pemimpin hari esok. Ini merupakan slogan cliché yang biasa kita dengari yang mana menyentuh tentang betapa pentingnya mahasiswa itu sebagai asset yang akan menjadi agen kepada pembangunan negara di masa akan datang. Slogan itu memberikan gambaran yang cukup mudah kepada kita iaitu apabila nama pun digelar sebagai pemimpin pada hari esok, bermakna persiapan untuk membentuk pemimpin itu pun perlulah bermula dari sekarang. Salah satu aspek penting dalam membentuk kepimpinan mahasiswa pada hari ini adalah melalui proses mematangkan pemikiran dan minda mahasiswa. Proses pematangan pemikiran mahasiswa itu berlaku apabila suasana persekitarannya yakni kampus yang didudukinya itu sendiri adalah dalam keadaan yang membina dan merangsang kematangan itu. Suasana masyarakat kampus yang bukan sahaja prihatin terhadap perkembangan isu-isu semasa yang berlaku, tetapi juga turut bersikap responsif terhadap sesuatu isu itu.


Muqaddimah yang agak panjang, tapi perkara yang hendak dibawakan mungkin tidak banyak menyentuh kata-kata pembuka bicara di atas.


Hari ini, Isnin – 19 Januari 2009, Universiti Putra Malaysia (UPM) telah mengadakan proses pembuangan undi bagi Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar Sesi 2008/2009. Proses yang juga biasa berlaku di mana-mana institusi pengajian tinggi di Malaysia. Berkenaan cerita di UPM, ulasan yang ingin disampaikan adalah lebih berasaskan kepada penilaian masyarakat kampus khususnya di UPM Kampus Bintulu dan juga penilaian mata hati yang terkesima dan tertanya-tanya “Adakah ini yang dikatakan mahu mematangkan mahasiswa dan membentuk pemimpin di masa yang akan datang?”.


Secara profesional, boleh dikatakan jikalau dibandingkan dengan pemilihan pada sesi-sesi yang lepas, pemilihan pada kali ini adalah yang paling teruk dan nampak agak ke’kartun’an dalam sejarah pemilihan majlis perwakilan pelajar. Pelbagai peraturan baru diperkenalkan oleh Jawatankuasa Pelaksana Pemilihan (JKP), dan peraturan-peraturan ini jelas sekali membunuh kredibiliti dan kewibawaan pemimpin mahasiswa!


Peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh Jawatankuasa termasuklah kempen hanya dibenarkan berbentuk lisan, Kempen siber diharamkan sama sekali, Poster-poster dilarang sama sekali ditampal atau disebarkan melainkan membuat permohonan kepada pihak JKP dan pihak JKP sendiri yang akan menampalnya. Lihatlah bahawa betapa JKP telah memperbudakkan mahasiswa dan menetapkan peraturan-peraturan yang menjadikan mahasiswa sebagai makhluk robotic yang akan akur atas apa sahaja yang telah ditetapkan ke atas mereka. Agak memalukan juga peraturan-peraturan seperti ini diwujudkan – menggambarkan seolah-olah pemilihan yang dijalankan adalah untuk memilih Ketua Pengawas Sekolah! Pemilihan Ketua Darjah pun tidak seteruk ini, bahkan lebih bersifat demokratik berbanding pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar UPM kali ini.


Bayangkanlah bahawa betapa tidak rasionalnya pilihanraya kali ini – poster calon-calon bebas pun hanya baru dinaikkan sehari sebelum hari proses pembuangan undi. Nak undi - nak undi siapa? Macam mana kita mahu menilai kredibiliti orang yang bakal dinaikkan sebagai pemimpin sedangkan manifestonya sendiri pun tidak dikempenkan.

Di UPMKB, calon bagi dua kerusi Fakulti Sains Pertanian dan Makanan, fakulti tunggal UPMKB telah diisytiharkan menang tanpa bertanding pada 16 Januari 2009. Suasana pilihanraya kali ini sangat hambar disebabkan pertandingan sudah tidak wujud di kampus ini yang hanya memiliki 2 kerusi fakulti tersebut dan tiada kerusi bebas. Di sini, poster calon-calon PRK UPM baik calon fakulti FSPM mahupun calon bebas UPM Serdang langsung tidak kelihatan sehinggalah pada petang semalam, poster ditampal di depan pejabat Kolej Sri Rajang. Inilah pilihanraya yang paling teruk di UPM!


Pemilihan MPP kali ini dilihat sebagai memperlekehkan kepimpinan mahasiswa dan idealisme perjuangan mahasiswa. Adakah ini yang disebutkan demokrasi? Ataukah ini sistem kuku besi?


Suasana seperti ini dilihat membunuh semangat kepimpinan mahasiswa. Macam mana mahu mematangkan mahasiswa yang kononnya mahu dibentuk sebagai agen pembangunan negara, sedangkan suasana yang dicipta itu tidak membina? Bagaimana mahu melahirkan pemimpin yang berkualiti yang kononnya menjadi teras harapan bangsa sedangkan peranan mereka dalam melibatkan diri untuk memberikan respons terhadap isu-isu semasa dipertikai dan mereka juga dihalang daripada bersuara?


Adakah sebenarnya ‘mereka’ telah lupa bahawa pemimpin yang telah banyak memainkan peranan dalam pembangunan negara pada hari ini adalah dari kalangan mahasiswa yang dulunya berani bermain isu, berani bersuara, yang tidak disempitkan dan direncatkan perkembangan minda mereka? Adakah kita mahu berharap pemimpin negara suatu hari nanti bukan di kalangan cerdik pandai? Adakah kita ingin meminggirkan golongan yang berpendidikan tinggi daripada terlibat dalam arena politik negara di masa hadapan? Sedangkan anak-anak muda yang kurang bernasib baik yang tidak terpilih untuk memasuki institusi pengajian tinggi juga mampu menjadi manusia yang berdikari dan diasah bakat mereka. Apa guna belajar di universiti jika hanya untuk mendapatkan segulung ijazah? Anak muda yang tidak berpeluang memasuki universiti juga belajar di ruang yang lebih luas. Mereka belajar daripada pengalaman. Justeru, apakah aset yang ada pada pelajar universiti selain rajin membaca buku?

Sekadar ingin berkongsi sedikit tentang reaksi masyarakat kampus di UPMKB ini berkenaan PRK kali ini – pilihanraya kali ini nampaknya tersangat longgar dari segi peraturannya di mana partisipasi dari kalangan warga kampus untuk menyertai proses pembuangan undi adalah hambar. Proses pembuangan undi berlangsung sejak pukul 8.30 pagi dan dijadualkan tamat pada pukul 3.30 petang. Peratusan yang turun mengundi setakat jam 2 – 3 petang hanya 34 peratus. Ke mana perginya warga kampus yang selebihnya itu?


Janganlah pihak JKP merasa hairan atas perkara ini. Inilah dia boikot tanda tidak setuju dengan kaedah perlaksanaan PRK kali ini. Mana tidaknya, mahasiswa merasa tiada makna lagi mereka perlu keluar mengundi setelah 2 calon fakulti menang tanpa bertanding. Tiada makna jika hanya mengundi 16 calon bebas dari kampus Serdang yang mereka sendiri tidak kenal, yang mereka sendiri tidak tahu apa yang diperjuangkannya. Mengundi dalam situasi tersebut pun ibarat menikam nombor ekor. Pilih yang mana dirasakan berkenan di hati. Amat tidak relevan!


Sebagai menutup ulasan pada kali ini, ingin diungkapkan kata-kata Professor Diraja Ungku Abdul Aziz yang menyebut "belajar sambil mencabar, pengetahuan tidak terjuntai seperti pisang, bangsamu tidak termaju tanpa pemimpin, biarlah mahasiswa mencabar asalkan sambil itu mereka belajar…”. Maka, bagi sesiapa yang terlibat khasnya JKP, renungkan kata-kata cerdik pandai ini (yang tentunya lebih pandai daripada kita) dan buatlah penilaian samada tindakan yang kita buat itu, terutamanya dengan mewujudkan suasana PRK yang langsung ‘tidak kondusif’ pada kali ini, selaras atau tidak dengan apa yang beliau katakan….


Renung-renung dan fikir-fikirkan…..


*entri asal bertajuk "PRK 08/09 Membenamkan Kredibiliti Pemimpin Mahasiswa", ihsan daripada blog sahabat saya : www.wiraislam.blogspot.com


Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki

11.08pm,

19 Januari 2009, Isnin,

Bintulu, Sarawak.

No comments:

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun