Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Tuesday, July 1, 2008

Kebebasan Bersuara Menegur Pemerintah Dalam Islam

Rujukan: Islam dan Demokrasi tulisanAbdul Hadi Awang, di bwh bab 'PrinsipPolitik Islam".

Islam memberi kebebasan bersuara termasuklah kebebasan menegur kerajaan dan pemimpin. Di dalam al-Quran banyak ayat-ayat yang diturunkan bagi menjawab soalan yang dikemukakan kepada Nabi Muhammad SAW daripada orang Islam dan juga orang bukan Islam. Nabi Muhammad tidak bertindak ke atas AbduLLAH bin Ubai, pemimpin munafik yang terkenal dan rakan-rakannya apabila mereka datang ke masjid. Walaupun perbuatan mereka itu sudah didedahkn oleh wahyu dan para sahabat beliau termasuklah anak AbduLLAH bin Ubai sendiri.


Ajaran ini diteruskan oleh para khalifah selepas wafatnya Nabi Muhammad SAW. Sejarah Islam kaya dengan contoh-contoh yang menarik. Di antaranya ucapan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq apabila beliau dilantik menjadi khalifah Islam yang pertama. Beliau berkata:"Wahai tuan-tuan. Saya sudah dipilih menjadi pemimpin kamu, padahal saya bukanlah orang yang terbaik di kalangan kamu. Apabila saya berlaku baik tolonglah saya, dan apabila saya berlaku buruk maka perbetulkanlah saya. Benar adalah amanah,bohong adalah khianat (maksudnya:JANGAN MENGAMPU SAYA). Orang yang kuat di kalangan kamu adalah lemah di sisiku, sehingga saya mengambil kembali hak orang lain yang dirampasnya, dan orang yang lemah di sisi kamu adalah kuat di sisiku, sehingga saya kembalikan hak untuknya. Tiadalah suatu kaum yang meninggalkan jihad, melainkan ALLAH menurunkan bencana umum ke atas mereka. Taatilah saya selagi saya taat kepada ALLAH dan Rasul, dan apabila saya menderhakai ALLAH dan Rasul maka tiada lagi ketaatan kepada saya."


Khalifah Islam Umar al-Khattab menerima teguran daripada seorang wanita semasa beliau berucap memberi satu arahan dimasjid. Umar berkata,"Wanita itu yang betul, Umar yang salah."Cerita benar itu mnjadi bukti adanya kebebasan berpolitik dan bersuara yang dibenarkan oleh Islam kepada pengikutnya.

WaLLAHua'lam.

No comments:

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun