Darussyifa' Online

Darussyifa' Online
klik pada imej untuk ke link

BIC Smart Shop

BIC Smart Shop
klik pada imej untuk ke pautan

Boikot Zionis La'natuLLAH!

Boikot Zionis La'natuLLAH!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Selamatkan Gaza!

Selamatkan Gaza!
klik pada imej untuk ke link

Saturday, July 19, 2008

TAKBIR, TEPUK TANGAN, TERBALIK

Salam'alaik wa rahmatuLLAH,

Di sini, saya telah masukkan beberapa entri menarik terbaru yang telah saya ambil dari blog seorang ustaz blogger yang tidak asing lagi iaitu Ustaz Hasrizal Abdul Jamil ataupun lebih dikenali umum sebagai Ustaz Saiful Islam. Saya pilih artikel-artikel beliau untuk menghiasi blog saya pada kali ini kerana gaya penulisan Ustaz Hasrizal saya lihat mampu menarik minat sesiapa sahaja untuk membacanya. Elemen yang tidak terlalu teknikal dan tidak terlalu saintifik sebaliknya santai dan bersahaja tetapi mampu memberikan pengajaran melalui mesej-mesejnya yang sinis. SYABAS saya ucapkan kepada beliau dan saya doakan agar usaha dakwah beliau melalui penulisan serta melalui medium-medium lain akan dapat membawa perubahan kepada kepada ramai lagi insan di luar sana yang sekian lama menantikan sentuhan Nur/Cahaya Islam. AMEEN YA RABBAL 'ALAMEEN.


Al-Faqir ilaLLAH,
Ghulam As-Sarawaki
20 Julai 2008

-------------------------------------------------------------------------------------------------

TAKBIR, TEPUK TANGAN, TEPUK TERBALIK





“Ya, kita berikan tepukan gemuruh buat peserta kita yang hebat itu tadi!”, kata pengacara Akademi Nasyid di TV9.

Seluruh hadirin bertepuk tangan.

Hairannya, kenapa semua bertepuk tangan terbalik?

Peserta bertepuk tangan terbalik. Penonton pun sama. Apakah ada arahan di belakang kamera menyuruh begitu?

Menepuk tangan terbalik adalah suatu pemandangan yang biasa kita temui. Lazimnya ia berlaku di dalam majlis yang bersifat Islamik, dan hadirinnya oleh mereka yang berakhlaq dengan akhlaq Islam. Namun, sejauh manakah bertepuk tangan terbalik itu menjadi sebahagian daripada akhlaq Islam?


PANDANGAN ISLAM

Dan tiadalah sembahyang mereka di sisi Baitullah itu melainkan bersiul-siul dan bertepuk tangan. Oleh itu rasalah kamu (wahai orang kafir) akan azab seksa dengan sebab kekufuran kamu. [Al-Anfaal 8: 35]

Kalimah Mukaa’ di dalam ayat ini bermaksud perbuatan bersiul-siul. Manakala kalimah Tasdiyah itu pula bermaksud menepuk-nepuk tangan.
Kedua-dua perbuatan ini dilakukan oleh kaum Arab Jahiliah dengan maksud ‘ibadah’ mereka di dalam ritual di keliling Kabah. Ia dicela oleh Allah SWT, di samping tawaf jelek yang mereka lakukan dalam keadaan bertelanjang seperti keterangan Ibn ‘Abbas..
Sebahagian ulama’ mengumumkan maksud bertepuk tangan di sini secara meluas kepada keseluruhan perbuatan bertepuk-tepuk tangan. Justeru perbuatan ini dianggap terlarang, atau sekurang-kurangnya makruh di sisi Islam.

Apakah lagi bagi kaum lelaki, kebiasaan bertepuk tangan diasosiasikan dengan perempuan. Sama ada kerana peruntukan syara’ untuk perempuan membetulkan Imam di dalam solat dengan menepuk tangan, atau pun kerana budaya masyarakat Arab yang menjadi kelaziman kaum perempuan di dalam keraian mereka sering bertepuk tangan untuk berhibur.
Pandangan seperti ini dikemukakan, antaranya oleh Sheikh Ibn Baaz di dalam Fataawa Islamiyyah, j. 4, ms. 332-333.

Justeru alternatif kepada perbuatan menepuk tangan untuk merai atau menunjukkan penghargaan kepada sesuatu, wajar dilakukan dengan melafazkan Allahu Akbar, atau kalimah-kalimah pujian biasa seperti “bagus”, “well done” dan yang seumpama dengannya.



PANDANGAN KEDUA

Akan tetapi, bagi Sheikh `Atiyyah Saqr dari Jawatankuasa Fatwa al-Azhar, perbuatan bertepuk tangan yang ditegah itu adalah bertepuk tangan yang bermaksudkan ibadah, mendekatkan diri kepada Allah, kerana sesungguhnya ia adalah cara jahiliah yang tidak harus bagi seorang Muslim menirunya.

Walau bagaimana pun menepuk tangan di dalam kehidupan harian, atau majlis-majlis biasa, tiada sebarang nas yang menegahnya, maka ia mengambil hukum HARUS yang asal. Bertepuk tangan tiada salahnya.

Akan tetapi, untuk majlis yang diadakan di dalam masjid, dengan suasana manusia beribadah secara khusus kepada Allah, bertepuk tangan bukanlah sesuatu yang molek untuk dibiasakan.
Justeru, pada ruang yang ada ini, pilihlah di antara bertakbir atau bersorak dengan kalimah-kalimah yang menyuntik semangat serta penghargaan, atau bertepuklah tangan seadanya.
Ada pun bertepuk tangan secara terbalik, ia suatu keganjilan yang tidak harus dinisbahkan kepada akhlaq Islam hingga menimbulkan sangkaan bahawa itulah cara yang diajar oleh Sunnah.


ANTARA TAKBIR DAN BERTEPUK TANGAN

Saya rasa kesedaran Islam di Malaysia jauh lebih baik dari di Turki. Jika di Malaysia, ceramah kita disambut dengan laungan takbir. Tetapi di Turki, mereka bertepuk tangan dalam ceramah gerakan Islam!”, ucap seorang pemimpin pertubuhan Islam, mengulas pengalamannya sejurus pulang dari Turki.

Antara takbir dan bertepuk tangan, saya menepuk dahi!
Janggal sungguh pengukuran yang dangkal sebegitu
.


Apa pun, marilah kita tonton satu sedutan ceramah oleh Sevki Yilmaz, bekas Ahli Parlimen Parti Refah dari Rize, Turki, yang menjadi pemidato favourite saya, di dalam satu majlis anjuran Milli Genclik Vakfi pada pertengahan 90an.


(Harap Maaf. Sedutan Ceramah Tersebut Tidak Dimasukkan Atas Masalah Teknikal. Untuk menonton video tersebut, anda bolehlah pergi terus ke link tesebut : http://saifulislam.com/?p=2223 - Ghulam As-Sarawaki)

Semenjak dijatuhkan hukuman penjara ke atas beliau dan beberapa siri tekanan lain ke atasnya, khabar terakhir saya memberitahu Sevki Yilmaz melarikan diri ke Jerman. Tuduhan menghina Ataturk, tentera dan Suleyman Demirel, tidak mengizinkan kehidupan yang selamat buatnya di tanah air sendiri.

Antara takbir dan bertepuk tangan, saya memilih kualiti perjuangan!

ABU SAIF @ http://www.saifulislam.com/ 56000 Kuala Lumpur

No comments:

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!

Katakan "TAK NAK" Kepada Tabarrujul Jahiliyah!
klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

klik pada imej untuk ke link

Alternatif Fesyen Islami

Alternatif Fesyen Islami
klik pada imej untuk ke link

Jom Belajar Bahasa Arab

Jom Belajar Bahasa Arab
klik pada imej untuk ke link

Video-video Pilihan

Ustaz Ismail Kamus - Nafsu Makan Ustaz Ismail Kamus - Alam Jin Ustaz Azhar Idrus - Banduan Akhirat Ustaz Azhar Idrus - Tidur 20 Tahun